Peilingen 19 mei 2006

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun May 21 18:43:34 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> [...]
> besluitvorming, met name ten aanzien van de D66-kiezers. Eerst wordt een
> besluit genomen, dat besluit wordt vervolgens via een soort road-show
> verkocht aan de afdelingen, die dan tot taak hebben de leden te
> overtuigen. Uiteindelijk hebben de kiezers geen enkele zeggenschap over
> het D66 beleid. Mijn visie is dat een politieke partij een andere
> prioriteit moet hebben: kiezers op een hoge plaats van belangrijkheid
> zetten. Precies om de reden die Mark noemde: de kiezers hébben al zo
> weinig invloed in die vier jaar tussen de verkiezingen.

De feitelijke werking van onze democratie is moeilijk te doorgronden.
Pim Fortuyn sprak veel kiezers aan, zonder programma en zonder partij.
Gewoon omdat hij dingen op een bepaalde manier aan de orde stelde, en
natuurlijk door zijn stijl.

Ik denk dan ook dat persoonlijke overtuigingskracht en charisma
voornaamste motor zijn achter electorale verschuivingen. Hoe vaker de
kiezer denkt: 'mooi gezegd', 'vind ik ook', 'daar gaat het om', 'nou
begrijp ik het', 'leuke/aardige/verstandige man/vrouw' en dergelijke, en
hoe minder het is: 'kan ik niet volgen', 'daar hoor ik niet bij',
'onzin', 'onsympathiek', 'dat kost mij geld', 'die vertrouw ik niet' en
zo, hoe meer die kiezer zich bij die partij voelt horen (tenzij h/zij
altijd op dezelfde partij stemt). Dus gewoon een kwestie van resonantie,
zeggen wat de kiezer zelf ook denkt of beaamt, en ook belangrijk vindt.

De kiezer kan heel goed recht tegen het eigen belang in kiezen, als er
maar sprake is van die resonantie op punten die /subjectief/ belangrijk
zijn. Op dezelfde manier als de op zich volstrekt onbelangrijke Terri
Schiavo zaak (laten sterven van hersendode vrouw) publicitair wel weken
wereldnieuws was (omdat de familie Bush & co dat zo wilden).

Dus, dat is waar deze zijn/haar democratische invloed voor gebruikt, de
mate van resonantie tot uitdrukking brengen. Niet zozeer om rechtstreeks
invloed op het beleid uit te oefenen, en dat kan ook niet met één keer
in de vier jaar stemmen.

En Hein, je zit misschien inderdaad dichter op de kiezer dan ik, als
voor die kiezer dingen als 'D66 in rechtse coalitie', 'boren in de
Waddenzee', 'Dodewaard niet dicht' de indruk bepalen.

Het is dus aan D66 om de link met de kiezer op een meer fundamenteel
nivo te leggen, waar de kiezer zich kan identificeren met wat D66 echt
beweegt, nl. het pragmatische karakter en het soort doelen wat de partij
nastreeft, en niet zozeer in detail op plannen die nog min of meer
ingrijpend kunnen wijzigen, speciaal bij een partij als D66.

> [...]
> bedrijft "symboolpolitiek", je ben "rigide", je bent niet in staat tot
> aanpassen etc. Kortom, je wordt enigszins weggezet als een beperkt
> denkend mens. Dus als je niet meegaat met de lijn van der Ham, ben je
> niet geloofwaardig. Voor een democratische partij vind ik dat een
> merkwaardige manier van discussie voeren. En ik vrees dat dit ook zo zal
> gaan bij de komende lijsttrekkersverkiezing. De cruciale vraag die ik
> daarbij heb: hoe serieus gaat D66 om met interne kritiek, met intern
> verschil van inzicht of met interne democratische oppositie?

Ik denk dat binnen D66 heel duidelijk plaats is voor kritiek, maar dan
moet je veel mensen kunnen overtuigen dat je een punt hebt, en er moet
iets mee gedaan kunnen worden. Maar paradoxaal genoeg moet je juist heel
veel gemeen hebben met de 'grootste gemene deler' van die andere 11.000
D66-leden wil je kritiek kunnen aanslaan. En, het lijkt me duidelijk dat
jij eerder een knipperlicht-relatie met D66 hebt...

Bart