Peilingen 19 mei 2006

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sat May 20 21:17:49 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Daarvoor worden programma-accoorden gesloten. Dus elke coalitie baseert
> zich op een coalitie-programma waarin alle partijen het maximale uit hun
> programma trachten te verwezenlijken. En ja, daar horen compromissen
> bij, hoewel ik niet kapot ben van de onderhandelibsvaardigheid van de
> coalerende partijen. Met een beetje Harvard negotiation - ervaring zou
> er meer, veel meer uitgesleept kunnen zijn. "Creating" value, heet dat.
> Niet verdelend (distrubitief) , maar "interest based"onderhandelen.

Okee, de stelling van "maar een belofte aan de kiezers is een belofte
aan de kiezers. een programma is een programma en een woord is een
woord." is dus gevallen, na een terugtrekkende beweging wordt de
volgende verdedigingslinie betrokken...

Volgens mij werd in het geval van de waddenzee dus inderdaad waarde
geceëerd, zoals je kon lezen wilde D66 van de kokkelvisserij af, en er
moest een eind komen aan de verlammede patstelling rond het waddenzee
beleid. Maar dit dwaalt een beetje af van de meer principieel getinte
discussie, en ik ben geen deskundige m.b.t. de waddenzee materie.

> Dat is een stropop, want zulks heb ik niet beweerd.

Nou de zin die ik hierboven van je aanhaalde kan ik toch echt niet
anders lezen hoor...

(...)

> Ondanks die smiley is deze vorm van 'ad hominem' niet een stijlfiguur
> die gewaardeerd werd en wordt in de debatwedstrijden waaraan ik deelnam
> of welke ik gejureerd heb. Was ik thans jurylid geweest, quod non, dan
> had ik u nu een onvoldoende gegeven wegens de drogredenering van op-de-man.

De azijn begint meteen al wat te prikken merk ik, maar uiteraard valt
van de eigenlijke oplossende werking nog niet veel te zeggen :->

Bart