Peilingen 19 mei 2006

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sat May 20 14:12:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Het gaat om ingeniomen standpunten die zijn vastgelegd in een
> partijprogramma. Dat was de issue (Waddenzee). Het niet-boren in de
> Waddenzee kan een standpunt zijn, en een standpunt kan inderdaad
> wijzigen. Maar het niet-boren is (nog steeds) een programmapunt, staat
> in het verkiezingsprogramma. Daarover heb ik het.

Beste Hein, van de hele milieu-agenda van D66 hebben zich in jouw brein
slechts enkele symbolen (waddenzee, borsele) onwrikbaar neergeslagen.

Lees nog eens de paragraaf (vp2002-2006) plus de aanvulling van 2003 (ik
heb gezocht op 'waddenzee'). Vergelijk dat dan zorgvuldig met wat D66
daadwerkelijk realiseert, ondanks het zwakke milieu-profiel van rechts.
Volgens mij is dit meer dan de D66-kiezer had kunnen verwachten, wetende
dat men op een kleine partij stemde. Niks geen kiezersbedrog dus.

Vp2002-2006 "94. D66 heeft sterk ingezet op een Nationaal
Natuuroffensief en wil een versnelde realisering van de Ecologische
Hoofdstructuur. In de komende kabinetsperiode worden tien nationale
landschappen ontwikkeld en twintig grote natuurkernen. Internationaal
unieke gebieden, zoals de Waddenzee, krijgen actieve bescherming. D66 is
daar tegen militaire oefeningen en economische activiteiten zoals
kokkelvisserij, windmolens en proefboringen. Ook in de Biesbosch wijst
D66 proefboringen af."

Aanvulling 2003: "Er is geen rustig plekje meer in Nederland!
Groen moet groen blijven. Het nieuwe kabinet ontwikkelt tien nationale
landschappen en twintig grote natuurkernen. In natuurgebieden zoals de
Waddenzee en de Biesbosch willen we geen boringen of militaire
oefeningen. Door concentratie van woningen en bedrijvigheid voorkomen we
versnippering van de openbare ruimte. Een strakke nationale ruimtelijke
ordening op hoofdlijnen met meer invloed van de mensen op hun directe
leefomgeving: alleen zo houden we in Nederland rustige plekjes. Wie
kiest voor wonen buiten de steden, kiest voor een ander
voorzieningenniveau dan in de stad. Een actief plattelandsbeleid zorgt
wel voor behoorlijk openbaar vervoer, scholen, winkels,
postagentschappen en banken in dorpen."

einde citaten.

Bart