Peilingen 19 mei 2006

Sat May 20 12:40:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 20-mei-2006, at 12:18, Hein van Meeteren wrote:

> Deze ken ik, en maakt toch écht een beetje boos. Standpunten
> heroverwegen is meer dan uitstekend, maar een belofte aan de
> kiezers is een belofte aan de kiezers. een programma is een
> programma en een woord is een woord. Het is precies dat
> heroverwegen en veranderen, dat in de volksmond draaien heet, dat
> D66 in de problemen heeft gebracht. Betrouwbaarheid "rigide'
> noemen, en programmapunten loslaten "heroverwegen' is een
> Orwelliaans spel met woorden. Het D66 dat mij voor ogen staat zal
> resoluut met dat gedraai ophouden.

Het lijkt me niet juist dat heroverwegen en veranderen
in de volksmond 'draaien' heet. Het volk is heus niet zo
dom dat het niet begrijpt dat het dikwijls nodig is om
een eerder ingenomen standpunten te herzien omdat
er inmiddels nieuwe feiten bekend zijn geworden.
Maar het volk houdt er niet van om te worden belazerd
of te worden geminacht.

Volgens mij wordt van 'draaien' gesproken als een
standpunt wordt herzien zonder dat helder wordt
uitgelegd waarom, of indien duidelijk is dat er andere
dan de opgegeven redenen/belangen aan ten
grondslag liggen, of wanneer met pure bluf, of gejok,
wordt getracht het verschil tussen het eerder ingenomen
standpunt en het nieuwe te verdoezelen of weg te poetsen.

Daar komt bij dat Hein m.i. hier een stropop aanvalt. Hij
vindt het "een Orwelliaans spel met woorden" om
*betrouwbaarheid* 'rigide' te noemen. Maar dat heeft Bart
helemaal niet gezegd. Bart meende: "Ben je niet bereid
standpunten te heroverwegen, dan noem ik dat geen
standvastigheid (...), maar rigide."

Dat ben ik volmondig met Bart eens. En Hein ook:
"Standpunten heroverwegen is meer dan uitstekend (...)."

Erik vdMb