Zembla

Sat May 20 09:07:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 19-mei-2006, at 13:55, Hein van Meeteren wrote:

> Ik wel. Het geeft een beeld van zijn intenties.

Hein, dat is al te naïef.
Het geeft een beeldvan wat Driehuis presenteert
als zijn intenties.

> Wat is roddel? Elke "de auditu" - bewijsvoering is een vorm van
> roddel ("horen zeggen"), en toch laat de rechtbank vaak zo "roddel"
> als bewijsmiddel toe.

Er worden wel degelijk eisen aan dergelijk bewijs gesteld, dacht ik.
Een rechtbank zal niet afgaan op louter een bewering van iemand,
over iemand.
Maar goed, dit is inmiddels reeds behandeld door Tjerk.

> Verklaringen van broers, tantes, familieleden, schoolmeesters,
> schooljuffen, buurmannen...ze geven een aardig beeld, en dat beeld,
> dat langzamerhand volledig wordt neemt de plaats van een mythe in.
> En dat is winst.

Dat is alleen zo als die verklaringen inderdaad juist zijn.
Daar ging deze draad toch over?

> Toch wel. Het zegt iets over de investering.

Sorry, maar ook de investering zegt niets over de vraag of er wel
nieuw bewijs is opgedoken.
Als er al een verband is, dan eerder negatief: als een reis veel geld
heeft gekost kun je het niet goed maken om bij je opdrachtgever terug
te keren zonder enig resultaat. Dit zal bevorderen dat het gevondene
wat wordt gemanipuleerd/aangedikt.

(Voor alle duideljikheid: ik zeg niet dat dat hier is gebeurd.)

> Je maakt niet een reis als je meent geen nieuwe informatie te
> kunnen verzamelen.

Als het gaat om een onderzoeksreis niet, nee.

> De investering is gedaan na afwegingsprocessen.

Ook deze afwegingsprocessen zeggen niets over de vraag of er
wel nieuw bewijs is opgedoken, alleen over de vraag in hoeverre
men nieuw bewijs hoopte te vinden.

> De afweging was (zoal ik het zie): het Ayaanverhaal hangt van
> teveel losse beelden en tegenstrijdigheden aan elkaar.

Ja.

> Wat Zembla heeft gedaan is er een plausibel, maar voor Ayaan en
> haar vrienden onprettig verhaal van te maken.

Ja.

> De mythe is doorgeprikt.

Dat is maar de vraag. Je gaat er nu vanuit dat er sprake is van
een mythe, maar dat is nu juist hetgeen dient bewezen.
Met andere woorden, je bedient je hier van een petitio principii
- ook een drogreden meen ik.

> Dat is mijn mening.

Okee, helder.

> Zeker!! wat is daarop tegen.

Dat je de kans loopt drogredenen te gebruiken, of een suggestie
voor de waarheid te houden omdat je het programma zo sympathiek
vindt.

> Ik ben geen rechter, geen mediator, maar deelnemer aan een
> praatlijst, en ik spreek openlijk over tijfels, sympathieën en
> antipathieën.

Klopt.

> Hoe krijg je de waarheid boven tafel? wat meer kan je doen?

Ik heb geen idee.

> We hoeven helemaal geen spijkerhard bewijs. we zitten slechts op
> een discussielijst, en mogen een beetje rolledollen over de zaak.

Enerzijds is dat zo.

Aan de andere kant heb je Henk V. wel eens toegeblaft: "wie stelt
bewijst".
Ook heb je inmiddels twee keer (?) aangifte gedaan tegen mij omdat ik
op deze lijst iets over jou had geschreven dat je niet aanstond.
Helemaal vrijblijvend is het dus allemaal niet.

Maar bovendien: zoals ik het zie doen we ons best om ons gezamenlijk
een beeld te vormen van de onderhavige kwestie.
Dan mogen we elkaar best een beetje scherp houden en signaleren
wat wel en wat niet onomstotelijk vaststaat.

> Als geweld een erezaak was in die familie, dan was dat trots vermeld.

Misschien wel, misschien niet.
Men loopt dan toch ook een juridisch risico.

> Herinner je je die Koerdische familie waarbij de oudste broer zijn
> "hoerige" zus had doodgeschoten?

Nee.

> Dat was in Duitsland, vorige maand. Die broer was trots erop dat
> hij dat gedaan had, zelfs ná een veroordeling. Hij lachte recht de
> camera in!

Tja, ik ken ook iemand die op een discussielijst weleens iets schrijft
waarvan vervolgens met 1 muisklik duidelijk wordt dat het niet waar
is.

> Dan ben je niet helemaal onbevooroordeeld in deze zaak :-!

Zeker niet. Daar probeer ik me bewust van te zijn.

Erik vdMb