Peilingen 19 mei 2006

Sat May 20 00:55:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 19-mei-2006, at 23:52, Bart Meerdink wrote:

> Maar als je een random nummer belt (vast? mobiel?), wordt er dan
> opgenomen, en krijg je dan niet voornamelijk respons van mensen die
> a) één (of beter nog: meer) telefoon(s) hebben b) van het gezin de
> telefoon opnemen of erbij geroepen worden c) een antwoord paraat
> hebben en ook zin/tijd hebben om te antwoorden? En waarom zou men
> eerlijk antwoorden?

Er bestaan wat ik maar even noem 'statistische technieken' om
voor dat soort effecten te compenseren.

De verschillende enquetebureaus gebruiken daar verschillende
technieken voor. (Dit verklaart waarom enquetes over hetzelfde
toch tot verschillende uitkomsten kunnen leiden als zij door
verschillende bureaus worden uitgevoerd.) Absolute uitkomsten
zijn hiermee lastig te bereiken - Interview NSS neemt daarom
naarmate de datum van de Tweede Kamerverkiezingen nadert
steeds grotere steekproeven - maar trends kun je er aardig mee
voorspellen.

Erik vdMb