Zembla

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri May 19 17:11:57 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19-mei-2006, om 13:55 heeft Hein van Meeteren het volgende
geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik wel. Het geeft een beeld van zijn intenties. Of die intenties
> zijn waargemaakt staat ter discussie. Maar ik verneem graag van het
> ZEMBLA team wat hun motivatie c.q. intenties waren en zijn. Zo hoor
> ik ook graag het verhaal van Magan's eerste man.

ik ook
maar het meewegen van intenties is in de literatuur (waar ik
toevallig iets van weet) ongebruikelijk
wat niet wil zeggen dat ik ertegen ben
ik weeg graag mee wat ik denk dat de intenties van een auteur zijn

> Wat is roddel? Elke "de auditu" - bewijsvoering

hearsay?

> is een vorm van roddel ("horen zeggen"),

voor mij is roddel 'de auditu' + kwade trouw?

> en toch laat de rechtbank vaak zo "roddel" als bewijsmiddel toe.
> Verklaringen van broers, tantes, familieleden, schoolmeesters,
> schooljuffen, buurmannen...ze geven een aardig beeld, en dat beeld,
> dat langzamerhand volledig wordt neemt de plaats van een mythe in.
> En dat is winst.

kan winst zijn
kan ook een dwaalspoor zijn

> Toch wel. Het zegt iets over de investering. Je maakt niet een reis
> als je meent geen nieuwe informatie te kunnen verzamelen.De
> investering is gedaan na afwegingsprocessen. De afweging was (zoal
> ik het zie): het Ayaanverhaal hangt van teveel losse beelden en
> tegenstrijdigheden aan elkaar. Wat Zembla heeft gedaan is er een
> plausibel, maar voor Ayaan en haar vrienden onprettig verhaal van
> te maken. De mythe is doorgeprikt.

hoe ligt het verband dan dat ayaan de uitzending vantevoren heeft
mogen zien?

> Zeker!! wat is daarop tegen. Ik ben geen rechter, geen mediator,
> maar deelnemer aan een praatlijst, en ik spreek openlijk over
> tijfels, sympathieën en antipathieën.

niks mis mee

> Hoe krijg je de waarheid boven tafel? wat meer kan je doen?

ik vond zembla een goede uitzending. niet de indruk dat er
gemanipuleerd is.
de uitzending waarbij rita verdonk steeds onflatteus in beeld
gebracht werd, mat larmoyante muziek op de achtergrond telkens als er
slachtoffers van haar beleid vielen vond ik daarentegen benden alle
peil. (ik kan me niet herinneren wie die gemaakt heeft was gisteren
ook op ned 3 geloof ik. bah)

> We hoeven helemaal geen spijkerhard bewijs. we zitten slechts op
> een discussielijst, en mogen een beetje rolledollen over de zaak.

nou ... ik zou wat meer van die broer willen weten.

> Als geweld een erezaak was in die familie, dan was dat trots
> vermeld. Herinner je je die Koerdische familie waarbij de oudste
> broer zijn "hoerige" zus had doodgeschoten? Dat was in Duitsland,
> vorige maand. Die broer was trots erop dat hij dat gedaan had,
> zelfs ná een veroordeling. Hij lachte recht de camera in! (Rest van
> familie vrijgesproken, dat was schandalig, maar dat terzijde).

ik schat in dat dat een 'eenvoudige' familie was, die niet begrepen
hoe de trots van zo'n griezel van een dader hier overkomt?
de broer van ayaan heeft minstens zo'n goede opleiding gehad als zij.
misschien zelfs wel in oxford of cambridge?

> Dan ben je niet helemaal onbevooroordeeld in deze zaak :-!

jij wel gelukkig, hè hein. ;)

gr elma (in deze zaak zeer bevooroordeeld, and proud to be so. ;)