Hirshi USA

Fri May 19 14:36:10 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Juist goed, Mark,

Ik mis dan ook vaak Amerikaanse maar ook Duitse oplossingen en instellingen
als een Constitutioneel Hof. Ons parlement controleert niet alleen zichzelf
zels het gaat om grondrechten, die zowel individuele belangen aangaan, als
van groepen, en algemene belangen. Soms redt het Europees Hof ons als
burgers of groepen (minderheden). Vrouwenrechten bijvoorbeeld zij vaak gered
door Europese uitspraken.

Dat is des te erger, dat de Kamer niet gecontroleerd wordt, omdat ons
lijstenstelsel tot een partijenstelsel is geworden met overmachtige
politbureau's. Zelfreinigend vermogen komt niet voort uit sterke posities
van onafhankelijke kandidaten en gekozenen, zoals bijvoorbeedl bij een
gematigd districtenstelsel of minder macht van partijen om echt
onafhankelijke volksvertegenwoorders partijverraders of dissident te noemen
en ze uit te schakelen door ze van hun kieslijsten te schrappen.

Het is nog erger door ons monistische bestel, immers die kamer kiest
regering en kamerleden en hun fracties zijn in meerderheid gebonden aan de
gevormde regering. Meerderheden komen niet in vrijheid tot stand in de
Kamer. Telkenmale blijkt dat algemene belangen en belangen van individuele
burgers en minderheidsgroepen het onderspit delven.
Het algemeen belang en hun grondrechten bestaan de facto niet zo een deel
van de regeringsmeerderheid dit zijn coalitiepartners keer op keer weet af
te dwingen. De praktijk leert dat dat veelal het geval is. Veel besluiten
worden niet werkelijk gesteund door een meerderheid van volk en gekozenen.
Partijen leveren algemeen belang en rechten van minderheidsgroepen in in
ruil voor toch mee mogen doen aan het besturen en de daaraan verbonden
banenmachines, die veel verder strekken dan de baantjes van ministers,
gouverneurs en burgemeesters.

Niet gek om D66-er in hart en nieren te zijn in de wil tot hervormingen die
ons land daadwerkelijk democratischer maken en algemene belangen en
grondrechten van individuen en minderheidsgroepen echt beschermen. Elke
flutwet en elke schending van algemeen belang en grondrechten vind zijn
oorzaak immers steeds weer in ons zo typische bestel met ruim onvoldoende
checks and balances in handen dan wel toegankelijk voor burgers.

Fritz