Zembla

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri May 19 11:02:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19-mei-2006, om 0:21 heeft Hein van Meeteren het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Waarom heeft Zembla de documentaire over Ayaan Hirsi Ali uitgezonden?

deze vraag intrigeert me toch zo.

> Zag niemand binnen de VVD dat dit een probleem opleverde voor de
> positie van Ayaan Hirsi Ali? Zij zelf zag dat wel, getuige haar
> telefoongesprek met Rita Verdonk waarin ze naar eigen zeggen
> verklaarde ‘ook gelogen’ te hebben. Viel het niemand op dat de
> Nederlandse regering in het eigen parlement een voorbeeld van
> klassenjustitie liet rondlopen?

ik denk dat het misschien een voorbeeld is van door de bomen het bos
niet kunnen zien?
de balk in het eigen oog blijft voor de kijker onzichtbaar?
de vvd is imo een partij waarin nogal wat mensen een blinde vlek
hebben voor de nadelen van klassenverschil en -justitie?

> Hirsi Ali kan rekenen op invloedrijke vrienden. Dat kunnen de
> duizenden asielzoekers die ons land worden uitgezet niet. Dat
> betekent dat er sprake is van hypocrisie en van een onrechtvaardige
> situatie. En daarmee alleen al is het een onderwerp voor Zembla.

het valt me ook op dat de uitzending pas kwam nadat bekend was dat
ayaan toch al nederland wou verlaten?
eigenlijk is verdonk er uiteindelijk meer door beschadigd dan ayaan?
en als zembla 1 tot gevolg heeft dat het wrede 'uitzetbeleid' dat
geen beleid is wordt bijgesteld komt er nog iets goeds uit ook.
en als het betekent dat de kansen op een heeeel andere regering in
2007 , dan is ook dat nooit weg.

> Ook met haar opvattingen over de onderdrukking van moslimvrouwen,
> eerwraak en vrouwenbesnijdenis kwam Ayaan Hirsi Ali prominent in
> het nieuws. Haar eigen ervaringen speelden daarbij, zo zei ze, vaak
> een grote rol.

en dat is wat mij voor haar inneemt.
en dat is ook wat een lijst als deze met zo'n niet waarneembare
minderheid van vrouwen waarschijnlijk niet goed kan begrijpen: hoe
het voelt om te weten dat je allen maar door te vluchten of te liegen
je talenten zal kunnen waarmaken.
nog afgezien van de mishandeling en de vernederingen die ayaan heeft
moeten meemaken. ik kan alleen proberen me daarin in te leven, en dan
is het al erg genoeg.
ik ben niet eens katholiek en heb al een afkeer van het katholicisme
vanwege de vrouwvijandigheid van de ideologie die het verspreidt.
ik begrijp heel goed dat ayaan in de islam, zoals die zich tegenover
vrouwen manifesteert, haar grootste vijand is gaan zien.

> Wij hebben op 27 april een aantal fragmenten van onze opnamen laten
> zien aan Ayaan Hirsi Ali en haar aanvullende vragen gesteld. Op
> woensdag 10 mei is er een persbericht verstuurd waarin, in grote
> lijnen, de inhoud van het programma werd aangekondigd. Daarop
> belden diverse kranten en televisieprogramma’s met de vraag om meer
> informatie én of er nieuws in de uitzending zat. Vervolgens is een
> tweede persbericht verstuurd met als kop: 'VVD wist dat Ayaan Hirsi
> ALi haar vluchtverhaal heeft verzonnen'.

ik kan me dit goed voorstellen.
dank hein voor de info. ik kan er wat mee.

> Zembla heeft doelbewust karaktermoord op Ayaan Hirsi Ali willen
> plegen en haar haar Nederlanderschap willen doen ontnemen? Het
> antwoord lijkt me erg logisch: allerminst. Zembla is niet
> verantwoordelijk voor fouten van de VVD of voor de beslissingen van
> minister Verdonk. Maar de vraag wat wij wilden is journalistiek
> niet relevant. Wij zijn journalisten en geen lobbyisten. Maar hoge
> bomen vangen veel wind. Hoge bomen behoren ook veel wind te vangen.
> Journalisten behoren de macht te controleren, waar die zich ook
> bevindt. En Zembla zal dat blijven doen.

waarvoor dank.
en ook dank voor deze relevante informatie.

gr elma