Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri May 19 10:33:13 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> van: "Bert Bakker" <bbakker at usa.net>
> datum: 2006/05/19 vr AM 12:36:57 CEST
> aan: Hein v Meeteren <heinwvm at chello.nl>,  Bert Bakker <bbakker at usa.net>
> cc: Erik van den Muijzenberg <muijz at dds.nl>,  D'66-lijst D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
> onderwerp: Re: Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk
>
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Geloof nooit een PvdA-kamerlid.

Als ik de media moet geloven, rond Uruzgan en zo, dan moet die constatering uitgebreid worden naar D66-kamerleden...;-)

> Ja, want we hebben (al in paars 2) voor een stringente vreemdelingenwet
> gestemd. Ja, want we zijn voor een restrictief toelatingsbeleid, dat was hard
> nodig.

Dat beleid was hard nodig, zeg je. kan zijn. het was vooral de tijdgeest die dat vond. Ons land zou overstroomd worden door vreemdelingen. Maar goed, enige restrictie was misschien nodig. In ieder geval regulering. En zo onsttaat wetgeving. Die toegepast moet worden volgens de regels van het spel. Dat werkt redelijk goed, zolang de spelregels worden gehonoreerd. Een van de regels is géén willekeur. Mee eens?

> getracht dat in de Kamer te corrigeren. Soms met succes, soms niet. Er is een
> kamermeerderheid die haar blind steunde, tot nu toe.

Maar wat ís uit de bocht vliegen? Steeds werd zichtbaar hoe kil en inmenselijk de effecten van het restrictieve beleid kunnen uitpakken, en dan wordt op de strengheid teruggekomen. Zodra beleid een gezicht krijgt, vooral als het een gezicht van kind is, of van een arme familie, of van een sloeber die geen toekomst heeft, zodra het beleid een menselijke gedaante krijgt, schrikt men. En men schrikt helemaal als het gezicht Ayaan Hirsi Ali heet.
Natuurlijk moet Verdonk zoeken naar ruimte, maar dat jhad ze al hjaren geleden kunnen doen. Dat roept progressief Nederland al járen: mens, wordt eens wat soepeler, politiek, word een wat menselijker. Maar die roep ketste af op een harde muur. De muur van déze coalitiet.

> En ook nee, omdat er nooit enig misverstand kan zijn geweest over onze
> voorkeur voor een generaal pardon voor oude gevallen.

Kennelijk niet hard genoeg gesteld! Ben dus benieuwd of de harde woorden van Alexander nu wèl worden dóórgezet.

> Per saldo heb ik het overigens gehad met Rita V. Dinsdag ging ze aan het eind
> van het debat uiteindelijk op de knieën. Dan kun je haar niet (meer)
> wegsturen.
> Van mij had ze het niet hoeven doen, de schade aan Ayaan, aan de
> internationale reputatie van Nederland (the dutch are nuts) en de
> waardendestructie door haar normenobsessie waren reeds aangericht.

Weinigen in NL zullen het met je oneens zijn. Maar de man in de straat zegt: gelijke monikken-gelijke kappen. Nu gaan de hoge heren ineens tégen Rita tekeer, omdat het hun vriendinnetje is. Dat mag je niet onderschatten, dat sentiment.