Zeg maar sorry hoor Rita

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu May 18 19:34:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Verdonk bindt in na torentjesoverleg
18 mei 2006, 17:44   (50 reacties)
  DEN HAAG (ANP) - Minister Rita Verdonk voor Vreemdelingenzaken zal de
motie van de Tweede Kamer over het Nederlanderschap van Ayaan Hirsi Ali
onverkort uitvoeren. Ze heeft dat gezegd na overleg met premier Jan Peter
Balkenende en de twee vicepremiers.
Volgens ingewijden was het gesprek ,,pittig en stevig''.
Balkenende had Verdonk op het matje geroepen nadat twijfel was gerezen over
haar bereidheid om de dinsdag aangenomen motie uit te voeren. Balkenende en
de vicepremiers Gerrit Zalm (VVD) en Laurens Jan Brinkhorst (D66) waren
,,niet blij'' met uitlatingen van haar tijdens een VVD-bijeenkomst in
Hardenberg, zegt een bron. Verdonk zei daar dat ze geen andere mogelijkheid
had gehad dan Hirsi Ali het Nederlanderschap te ontnemen.
Maar na het overleg van donderdag liet Verdonk weten ,,alle ruimte'' te
zullen gebruiken om Hirsi Ali haar paspoort te laten behouden. Ze zal Hirsi
Ali ook ,,uitnodigen om die ruimte aan te geven''. ,,Ik heb inmiddels
begrepen dat haar advocate die ruimte wel ziet.'' Verdonk zal Hirsi Ali ook
een brief schrijven waarin ze uitlegt hoe ze de motie gaat uitvoeren.
Niet hartelijk
Het overleg tussen de kabinetstop en Verdonk duurde zo'n anderhalf uur. Een
betrokkene omschrijft het als ,,niet hartelijk''. Vooral Brinkhorst zou
Verdonk de mantel hebben uitgeveegd. ,,Maar ze zijn in elk geval weer on
speaking terms'', aldus de bron.
Vrijdag spreekt de ministerraad over de uitvoering van de motie over Hirsi
Ali. Balkenende, Zalm en Brinkhorst zijn ervan overtuigd dat het binnen de
bestaande regels mogelijk is Hirsi Ali haar Nederlandse nationaliteit terug
te geven.
Edith Schippers, de vicefractievoorzitter van de VVD noemde de actie van de
premier ,,overbodig''. De Kamer kan er zelf wel voor zorgen dat Verdonk de
motie uitvoert, zei Schippers in een reactie.
De regie achtertaf nemen het dat toch. Te belachelijk voor woorden is het
dat een premier de minister moet manen een motie ook daadwerkelijk uit te
voeren.
tegen  de wet in en zonder einige ruimte (Rita's woorden) gaat de minister
er nu voor zorgen dat AHG (of I) toch Nederlandse kan blijven. Zoals het
eruit ziet kan ze zo maar Amerikaanse worden denk ik, en zou ik zeggen, je
houdt je paspoortje maar van zo,n k*tland. Maar ja, ik ben gelukkig AHA
niet.
De hele soap laat ons toch zien dat BII er niet (meer) hoort te zitten en
een zeer hoge noodzaak kent om op te houden. Ze zetten ons zwaar te schande
in het buitenland maar erger is dat de gemiddelde Nederlander zich toch de
ogen uit het hoofd dient te schamen vertegenwoordigd te worden door een
dergelijk amateuristisch zooitje.

Maar och ja, zoals inmiddels gangbaar en gebruikelijk in dit kabinet, je
zegt sorry en gaat verder waar je was, al is het in je hok dan.
Het is en blijft wel een mooie soap zo, jammer dat het zoveel kost. We
blijven er hopelijk maar mee lachen.

Ger