Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Hein v Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu May 18 18:15:04 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> Ten eerste, Theo Van Gogh wist ook heel goed zelf dat wat hij deed
> potentieel gevaarlijk was.
Kan zijn. Maar je kan redeneren dat hij AHM op haar woord geloofde. En
dat zij ook hem bij de neus nam. Maar je hebt gelijk. Dat pleit juist
tégen mijn gedachtenkronkeltje. Want als Theo haar geloofde (vervolgd,
gemarteld, verjaagd) dan liep hij juist daardoor méér gevaar en was hij
dubbel gewaarschuwd.  Het zou zo zijn als AHM juist een MINDER
gevaarlijk beeld had geschetst, en hij daar in was getuind, quod non.
> Ten tweede, als deze oorzaak-gevolg redenering wordt gevolgd, dan
> wordt een hele enge weg ingeslagen en is het hek van de dam.
Maar in de rechtspraktijk wordt deze weg, die van de voorwaardelijke
opzet, heel veel toegepast! Met name bij fiscale en economische
delicten. Maar ook redelijk vaak bij opzetdelicten waarbij de cleane
opzet moeilijk bewijsbaar is, maar met voorwaardelijke opzet wèl een
veroordeling te behalen valt.
> Dan kun
> je die Deense cartoonisten ook wel gaan aanklagen voor de
> daaropvolgende moordpartijen...
Dat kán je ook beredeneren. Als je willens en wetens iemand blootstelt
aan een aanmerkelijke kans dat hij (zij) beschadigd wordt, dan kan er
sprake zijn van opzet en vervolgbaarheid. Als Verdonk bijvoorbeeld  een
Irakees naar zijn land terugstuurt, en zij weet, of had kúnnen weten,
dat de man gemarteld en gedood zal worden bij terugkeer, dan is dat een
delict. Iemand de dood insturen is strafbaar, tenzij je een
legeraanvoerder bent (zoals Bush) ;-)