Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Hein v Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu May 18 16:58:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>  Bij een fantaste wel. Er is in de verste verte geen enkele aanwijzing te
>  vinden dat er ook maar iets waar is. Maar er zijn weer wel tal van versies
>  van die verschikkelijkheden die elkaar weerspreken.
Als drie dicht bij haar staande mensen, een broer, een tante en een
familielid, en daarboven op haar ex-man, onafhankelijk van elkaar
beweren dat ze bij haar huwelijk is geweest, een gelukkige indruk
maakte, nooit is mishandeld, nooit is bedreigd, dan neig ik ernaar dit
als waar aan te nemen. Vervolgens is het feitelijk vastgesteld,
inclusief bewijsmiddelen (schrijfboeken, aantekeningen, diploma's etc),
dat ze op de beste middelbare school van Nairobi heeft gezeten, een
Islam-school voor meisjes, waar op geen enkele wijze geweld is
toegepast. Integendeel, de school maakt een degelijke, zelfs elitaire
indruk (een soor Barlaeus voor Nairobi). Haar broer verklaart stellig
(en waarom zou hij liegen?) dat ze een redelijk luxueuze en vreedzame
jeugd heeft gehad. In de kamer die ze bewoonde in het appartement waar
de familie Magan woonde, zit nu een hele familie. Zij had de kamer voor
haar zelf alleen. Ze is meteen na aankomst op televisie verschenen, als
asielzoekster, waarom doet ze dat als ze bedreigd wordt en beweert dat
ze haar naam moest veranderen omdat ze anders vervolgd zou worden. Zo
iemand gaat toch niet breed en herkenbaar op tv staan te vertellen over
het leven als asielzoeker?
Ik tob er echt over, want ik ben zwaar aan het twijfelen geslagen. Een
heks is ze niet, een heilige ook niet (die extremen streep ik beiden
weg). Ik houd over het beeld van een ongelooflijk goede marketeer, maar
ook een beetje Heer Olivier met mooie verhalen. Iets oplichterigs zit er
wel in. Marketeer omdat ze haar aanvankelijke vluchtverhaal geheel
toesneed op de Nederlandse behoefte aan juist dat verhaal. Uiterst
klantgericht, zogezegd. Dat noem ik verkopen! Ze heeft IND en
Vluchtelingenwerk geheel uitgehoord over de kansen en mogelijkheden van
een A-status, en vervolgens haar verhaal zo geschreven en verteld dat ze
binnen een mum van tijd die status ontving. Kijk, dát vind ik nou knap.
Zo iemand wil ik in mijn verkoop divisie hebben. Dit wordt mijn
toekomstige marketingmanager!