Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Hein v Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu May 18 15:04:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:
> Maar dan vraag ik me af - als relatieve buitenstaander, niet
> geheel bekend met de ontwikkeling van de opvattingen van
> D66 - of de partij dan in het verleden *voor* het asielbeleid
> van Verdonk was, en pas tegen nu dit repercussies heeft voor
> een collega parlementslid?
Dat is niet geheel duidelijk. Het standpunt van D66 is uiteraard niet
rabiaat Fortunistisch of Verdonkiaans. D66-ers zijn, als ik het mag
inschatten, van nature voor een soepeler en ruimhartiger asielbeleid. Op
immigratieterrein zijn vele D66-ers voor een beleid dat talenten en
potenties uit het buitenland hier een warm welkom geeft. Edoch. D66
heeft de afgelopen jaar in en mét dit kabinet het huidige harde
handhaafbeleid ontwikkeld. Misschien contre coeur, maar daar hebben we
weinig aan. Het is gebeurd. Verdonk zit als Minister van immigratie-en
integratiezaken al jaren op haar post, en die post wordt, mét dit
kabinet, resoluut door D66 gesteund. Ware dat niet zo, dan was dit
kabinet met de paasperikelen rond Thom de Graaf  in 2005 linea recta
huiswaarts gezonden. een uitgelezen ogenblik om dit kabinetsbeleid mét
Rita weg te sturen en de kiezer te vragen een ánder, humaner beleid te
steunen. Daaruit concludeer ik dat D66 als collectiviteit, ondanks de
interne discussies tussen de stromingen, Verdonk op het zadel heeft
gehesen,in dit zadel heeft gehouden en met volle verstand haar beleid
mede heeft mogelijk gemaakt. En dat is tweeslachtig, om het mild uit te
drukken. In ieder geval plaats het een vraagteken bij het morele gezag
waarmee D66 Verdonk nú attakeert.