Hirsigate: Vragen derde ronde

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu May 18 14:42:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> LOL Henk!
>
> Erg grappig dat je Nawijn hier noemt.

Hij is een van de experts op dat terrein, lijkt me. Is zelfs - als ik me
niet vergis - (mede)architect onder het huidige beleid.

> Die was nota bene directeur van de
> voorloper van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), toen Hirsi  Ali
> naar Nederland kwam, en ze is onder zijn ambtelijke verantwoordelijkheid
> tot Nederland toegelaten!

Ja, maar het gaat nu om het paspoort, meen ik. Ik begrijp dat het
gescheiden trajecten zijn.

> Vervolgens was hij minister van Vreemdelingenzaken in Balkenende I.
> Als minister zou hij niet hebben geweten dat Hirsi Ali onjuiste  personalia
> had verstrekt. Terwijl Hirsi Ali dat destijds zelf al heeft verteld -
> uitzending
> Barend & Van Dorp - en terwijl het blijkbaarvoor Zembla een fluitje  van
> een
> cent was om dergelijke informatie te achterhalen.

Wie kijkt daar naar? ;) Maar dat bedoel ik, iedereen is/was en of kon
ervan op de hoogte zijn. Ook bij GL, maar de vriendinnetjes daar lieten
haar aan haar lot over. Wie hebben er toen contact met haar gehad over
de problemen die haar boven het hoofd konden hangen? Zeker gezien het
steeds strakker aanhalen van de teugels?

> Ook als kamerlid heeft Nawijn blijkbaar niets ondernomen om de juiste
> toedracht te achterhalen -

Weet ik niet. De aanklacht van de LPF was dat onze democratie niet
functioneerde, en wachtte het moment af om ons dat maar weer eens
fijntjes onder de neus te wrijven. Dat is gelukt, lijkt me.

 > terwijl dit volgens hem een kwestie was  geweest
> van 1 telefoontje naar Justitie (althans zo stelde hij de gang van
> zaken voor tijdens het debat).

Precies, en dat goldt voor 150 TK-leden, want incluis AHM zelf. Die vond
het wel grappig om rond te bazuinen/te bekennen? dat ze gelogen had.
Tijdens haar aftreden kregen we wel alle namen te horen, behalve 'Ali'.

> Dus als hier nu iemand kilo's melkvet op zijn hoofd heeft, dan Nawijn
> toch wel.

Ja, maar hij zorgde er uiteindelijk ook voor dat de minister geen keuze
meer had. Die moets antwoorden en 'laten onderzoeken' hoe het zat. De
IND heeft in de tussentijd niet stil gezeten, al ik Nawijn goed begrijp.

Henk Elegeert