Politiek incorrecte observaties

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed May 17 17:16:35 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Zo kan je het noemen, maar compromissen sluiten hoort bij
> coalitievorming,

Zoals maar al te duidelijk ook in Balkendende II blijkt zijn niet alleen
bij de coalitievorming compromissen nodig, maar continu.

> dus ik vraag me af of dát het meest kenmerkende van D66
> is. Wat ik zelf observeer: het D66 van de huidige partijtop is een
> partij die al te graag compromissen sluit om een plaats in het bestuur
> te verkrijgen en te behouden. een soort oppositie-fobie. Als het aan mij
> zou liggen: deze lijn rigoreus verlaten.

Tja, D66 is nu eenmaal extreem-pragmatisch (en daar sta ik persoonlijk
ook vol achter), en als je het daar niet mee eens bent, zit je dan wel
bij de goede partij, Hein?

> Ons recht houdt altijd rekening houden met persoonlijke omstandigheden,
> maar slechts via de rechter. Ik was gisteren in Leiden. Ik was drie
> minuten teblaat bij m'n auto. De hele morgen had ik betaald geparkeerd,
> maar door een onvrijwillig oponthoud kwam ik drie minuten te laat bij
> m'n auto en daar stond een parkeerwacht. Boete. Maar meneer....ik kan
> perfect aantonen dat er overmacht was en dat het écht onredelijk was.
> BOETE!! Zo werkt dat. Geen persoonlijke omstandigheden, geen bijzondere
> behandeling. te laat is te laat. Verdonk is die parkeerwachter.
> [...]

Je illustreert perfect het ene uiterste, een simpel geval, en toch een
gevoel van onrecht. Net zoals de antilope die haar hele leven opgelet
heeft, één moment van onachtzaamheid, en het is gebeurd: opgegeten.

Ik beschouw verkeersboetes maar als een spel, survival of the fittest,
wie even niet oplet kan de klos zijn (een bon, of zelfs een ongeluk).
Wie het beste oplet betaalt het minste.

Maar het vreemdelingenbeleid is veel te ingrijpend en te ingewikkeld
voor zo'n werkwijze, en ook de ambtelijke instantie heeft (onder
verantwoordelijkheid van de minister) de ruimte om individuele
omstandigheden te beoordelen. Vond althans de 2e kamer gisteren. Niet
alleen de rechter dus.

Bart