Politiek incorrecte observaties

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed May 17 15:23:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Je verkondigt de lijn Bos, die het kleine D66 verwijt dat dit kabinet
> niet uitsluitend en alleen de D66-aganda uitvoert. Een onwaarachtig
> verdraaien van het karakter van onze democratie die altijd coalities
> vereist.

Nee, ik verkomndig de lijn Hein v Meeteren, die moeite heeft met
tweeslachtigheid. De defensie is altijdhetzelfde: je kan niet je zin
krijgen in en coalitie, je moet comppromissen maken. dat is is een faire
constatering, maar ook een met schaduwzijden. D66 heeft bitter weinig
van het progressief-liberale, of het sociaal-liberale van haar
identiteit weten te realiseren. De bestuurlijke verniewing is een
mislukking geworden. Natuurlijk kan je een verdediging voeren dat
coalities geen monopolies zijn.  Maar anderzijds heeft elk lid van een
coalitie een eigen verantwoordelijkheid.  Bij het smeden van déze
coalitie heeft D66 willens en wetens dít beleid geaccoordeerd. Het tot
tweemaal toe geheraccordeerd. dat heeft Pachtold in zijn premature
lijsttrekersspeech afgelopen zaterdag ook gesteld: we waren bij ons
volle verstand toen we dit kabinet opnieuw in het zadel hielden.
Dit kabinet staat voor Verdonkiaanse stoerheid. Het gebeurt niet alleen
bij immigratie en integratie, het gebeurt in de gezondheidszorg, in de
sociale zekerheidsfeer.  Hard, rechtlijning, niet wijkend voor protesten
of appèls.
Dit is de prijs.

> Er zijn natuurlijk grenzen aan de compromissen die je bereid bent te
> sluiten. Maar een minister die te formalistisch de wet uitvoert
> (overigens heeft ze geloof ik wel ook in veel individuele gevallen
> positief heeft beslist) is niet iets waarvoor je een coalitie opblaast.

Een wet kán niet anders dan formalitisch worden uitgevoerd! Hoe kan je
een wet anders uitvoeren? Een beetje aanpassend aan toevallige
omstandigheden, toevallig gesteldheden of willekeurige, subjectieve
smaken? In een land dat door wetten en regels wordt geregeerd (dat
nadelen heeft, maar zeker ook voordelen, je weet precies waar je aan toe
bent...), kan je niet zonder een doorgevoerde vorm van formalisme. De
rechtstaat* ís* formalisme, zoals Max Weber en anderen ons indringend
heeft geleerd.
Zonder formalisme zit je in de willekeur van de bananenrepubliek waar
geregeerd wordt via humeuren, sympathieén, eigenbelangen en toevalligheden.