Kwaliteit bijdrage: Lousewies vs. Rouvoet

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue May 16 20:00:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb even gekeken naar het spoeddebat over AHA/Verdonk vanmiddag, en
kan toch niet anders zeggen, Rouvoet was helder en precies, en raakte de
kern, namelijk of de beslising van Verdonk wel weloverwogen, juridisch
juist en naar menselijke maat was. Plus overigens nog een wat zwakker
deel, nl. een aanval op Verdonks en Zalms motieven.

Lousewies begon met specifiek voor Ayaan Hirsi Ali een speciale
behandeling te bepleiten (motie om alsnog direct voor een nieuw paspoort
te zorgen), en pas in tweede instantie kwam de vraag aan de orde of
Verdonk niet gewoon anders had moeten/kunnen besluiten. Vervolgens viel
Wouter Bos, zoals gewoonlijk, D66 aan op de deelname aan dit kabinet, en
ook daar kwam geen heldere verdediging tegen.

Ik weet niet wat het is, maar de D66 kamerleden weten me zelden te
overtuigen met de kwaliteit van hun bijdrage. Te weinig tijd en rust om
te komen tot de essentie, en een goed uitgebalanceerd, helder,
overtuigend betoog? Te weinig juridische achtergrond?

Bart