Hirsigate: En wat gebeurt er vandaag zoal ?

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue May 16 09:14:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:

> Een leuke dag niet. Ik hoopte juist dat deze cases de ogen zou openen
> van het kabinet en voor velen (gelijke monnikken gelijke kappen) het
> verblijf zou toestaan, of het nederlanderschap. Het is een lastige
> kwestie waar wel een lijn getrokken moet worden.... Het zou niet eerlijk
> zijn om een persoon omdat ze kamerlid is wel toe te staan en anderen
> niet.....

Op deze manier blijven asielzoekers eeuwig vogelvrij. Al vanaf de
Romeinen is er een fundamenteel 'ne bis in idem' principe om mensen te
beschermen tegen het steeds oprakelen van gedane zaken.

Dat lijkt me hier toch geweld aangedaan.

Het na vele jaren met terugwerkende kracht vaststellen dat iemand nooit
Nederlander is geweest maakt een doos van Pandorra open. Heeft het
consequenties voor kinderen, echtgenoten, contracten. Moet er vele jaren
loon of uitkering teruggedraaid worden. Zijn sommige besluiten van de 2e
kamer wel geldig?

Maar misschien moet de naturalisatie tot Nederlander wel wat langzamer
gebeuren. Misschien een voorwaardelijk Nederlanderschap, met een deel
van de rechten? Dus nog niet bruiden uit het land van origine
importeren, nog geen volksvertegenwoordiger, nog geen definitieve status.

Bart