AHA verlaat Tweede Kamer

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon May 15 17:23:09 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 5/15/06, Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at chello.nl> wrote:

> dat ben ik dus niet met je eens.

Kun je een voorbeeld geven? Ik heb bij haar de indruk dat net als bij
het Vlaams Belang assimilatie altijd boven vrijheid en gelijkheid
gaat. Ik gaf zelf al een aantal voorbeelden over de jaren op deze
lijst.

> best wel, alleen niet door de vvd

Ik heb er weinig van gezien..En Wiegel is van de VVD :-)

> ik dus ook

> ze is besneden, heb ik begrepen, en dat lijkt me waarschijnlijk en
> voldoende.

Ze zegt voortdurend dat ze weet hoe radicale moslims (volgens haar de
'zuivere Islam') denken, omdat ze zelf ook zo dacht. Ze zou zelf ook
zo vliegtuigen in het WTC hebben gevlogen als Bin Laden haar een paar
jaar eerder had gevraagd. En in die AJC speech zegt ze dat ze de Joden
van alles de schuld gaf. Dat is heel wat meer dan een besnijdenis, hoe
erg dat uiteraard ook is...

Aan die ervaringen hangt ze haar hele 'verlichtingsgeloof' en de
daaruit voortkomende standpunten op. Daarmee maakt ze een hele religie
in de kern zwart en bestrijdt ze die. Dat vind ik op zich al erg, maar
ik kan me er nog wel wat bij voorstellen, *als* die ervaringen
inderdaad op waarheid berusten. Dan kan ik daar nog wel respect voor
hebben, ondanks dat ik het met haar kernboodschap (dat de zuivere
Islam niet te combineren is met democratie en liberalisme) oneens ben.
Maar als ze die ervaringen slechts verzint uit eigenbelang, tja, dan
is dat dus moreel abject en onvergeeflijk.

> heb je submission gezien? ik wel.

Tuurlijk, wie niet? Vond het wel een aardige film.

> en ja, het is propaganda, en nee, lijkt niet op nazi propaganda.
> wie dat beweert is kwaadaardig bezig.
> mak beweerde dat ook niet. hij vergeleek wel, maar dat kan met alle
> propaganda films.
> (lenie riefenstal maakte hele knappe.)

Ze geeft dmv de film een blik in de wereld van de Islam gebaseerd op
haar ervaringen. Als die ervaringsbasis gelogen is (en ik stel niet
dat dat zo is, maar de twijfels groeien), dan is propaganda zeer
kwalijk....

> ik heb daar mijn twijfels bij.

Mwa, broer ging naar een Christelijke school en die school van AHA
leek me zo op het eerste oog ook niet fundamentalistisch. En haar
moeder wilde dat Ayaan vooral een universitaire opleiding zou volgen,
zodat ze zelfstandig zou kunnen leven en niet afhankelijk zou zijn van
haar man. Dat was 25 jaar geleden in Nederland zelfs nog
vooruitstrevend.....

> ik dus ook.

> daar geloof ik dus niks van, wat betekent dat het me uiterst
> onwaarschijnlijk lijkt.

Ik help het je hopen. Want het doel van haar strijd is een goede
(emancipatie van immigranten) en ze heeft heel wat bereikt, vooral in
het aanjagen van de discussie. Als dit allemaal slechts om eigenbelang
ging en niet om een ware politieke overtuiging, dan zijn we weer een
illusie armer....

Groeten,
Mark Giebels