Struisvogelcongres: D66 heeft lef, geen angst

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon May 15 08:48:46 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Henk,

Ik geef maar aan hoe ik er tegenaan kijk en heb het misschien helemaal
mis.Zou ook goed kunnen hoor maar toch.
Ik heb sterk de indruk van mensen, vooral om me heen, dat de
geloofwaardigheid van D'66 ver te zoeken is. Kijk maar eens 3 jaar terug en
wat men met hun ideeen en wensen heeft kunnen doen. Of je het daar nu wel of
niet eens was of bent doet er even niet toe, ze zijn in mist opgegaan.
De onderwerpen even daargelaten, tegenstemmen als je zeker weet dat het toch
wel doorgaat. Misschien niet de intentie maar zo komt dat nu eenmaal over en
is wat de mensen bij blijft.
Bijna geen vertrouwen is er nog in dit aso-kabinet en D'66 schaart er zich
volmondig achter. Men mag van mij hoor, het is niet mijn ding. Maar in de
afgelopen jaren hebben ze kunnen zien dat als D'66 zich tegen de mening van
ASO opstelde de kiezer terugviel op het nest.
Je kan het noemen zoals je wil maar een partij en de mensen erbinnen hebben
ook een ander belang dan hetgeen ze denken te moeten doen voor een
landsbestuur. En dat is het voortbestaan van een club als D'66 zelf, het zou
vreemd zijn als ze er anders over zouden denken.
D'66 heeft veel lef ja, als je dat zo mag noemen om zichzelf zo te grabbel
te gooien. Je ziet de boel alleen maar afkalven en toch hou je vast aan die
koers? Ben je dan nog volksvertegenwoordiger, ik vraag het me af?
Ik hoor van der Laan zeggen, niet hetcongres maar de fractie maakt uit of we
uit een kabinet stappen. Hou dan geen congres, zou ik zeggen, waarin
dergelijke moties naar voren kunnen komen. Maw, kop houden, we maken het
zelf wel uit. Zelfs al heb je helemaal gelijk, die dingen zeg je dan niet
zo.
 In sommige zaken heeft D'66 echt weleens aan de bel getrokken maar werd het
doodgezwegen en ging men weer rustig verder.
Het zogenaamde oogstjaar komt eraan? Als dat al zo is zijn het maatregelen
die D'66 niet in de vingers en komen ze tegoeg aan de andere 2 partijen in
de coalitie. Logisch ook, zou je misschien zelf ook doen richting de
verkiezingen. Maar het betekent wel dat je jezelf de kaas van het brood laat
eten toch?
Je bent een van de 3 partijen in die coalitie en het aantal zetels heft er
bal mee te maken. Als een van de 3 de stekker eruit trekt gat het licht uit.
Niet dat je dat zo maar even moet doen maar D'66 heeft genoeg momenten gehad
waarop men had kunnen zeggen, tot hier en niet verder. Als je dat dan
vervolgens niet doet ben je het er me eens dus en kan je ook de
consequenties verwachten.

We moeten ophouden met die zelfreflectie hoor je dan zeggen. Neen, begin er
nu eens mee. De zelfreflectie bestond er tot nu toe uit dat men keek naar
wat doet de VVD en het CDA. Het belang daarvan? Men zal van mening zijn dat
men vanuit een regeringssituatie meer media-aandacht heeft. Misschien is dat
ook zo hoor maar dan is het wel een soort aandacht die D'66 geen goed doet.
En of je daar nu zo dol op moet zijn?
In zoverre als die aandacht er al is. Ik kijk er naar uit, maar misschien
komt die nog.

Ger