Cartoon-inconsistentie

Fri May 12 23:13:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>ben ik goed als ik zeg dat de vrijheid van meningsuiting oorspronkelijk
>bevochten is op een autoritaire overheid, maar dat in de huidige discussie
>de betekenis is ge- /verworden tot een dubieuze vrijbrief om de
>andersdenkende etc medemens te schofferen?

 Ja, dat bedoel ik dus.

 Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>,
>De *staat* vervolgt niet dr. Wartaal.
>Het *Openbaar Ministerie*vervolgt.
>(Trias politica, weet je nog?)

 Flauwekul. De *staat* vervolgt. Daar heeft de scheiding der machten niets
 mee te maken (dat betekent slechts dat noch de regring, noch het parlement
 vervolgt). De T.P. zegt louter iets over de staatsinrichting. Overigens
 een rare opmerking als juffie Verdonk hier weer eens doorheen zit te walsen
 (of anders juffie AHA wel). Jouw helden *schenden* de T.P. juist.

 Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>als de rare megalomane snuiter die zich opgeworpen heeft als
>internetextremist veroordeeld kan worden lijkt me dat heel goed.

 Waarom is dat goed ? Wat 'goed' is staat toch los van hetgeen beweerd
 wordt (hoop ik) ? Het gaat toch om de *rechten* van de burger ? En daar
 is op zich niets mis mee. Alleen: het dreigt hier dus mis te gaan.

 Erik...?
>Nee. Mensen die worden bedreigd mogen aangifte doen.
>Vervolgens beslist het Openbaar Ministerie wat er met
>die aangifte gaat gebeuren. (Trias politica)

 Wederom: waarom sleep je die 'Trias politica' er toch met de haren bij ?
 Trouwens: werden er mensen bedreigd ? Verdonk reageert minstens zo
 hysterisch op onderstelde 'bedreigingen' als Hirsi Ali. Ze willen gewoon
 niet tegengesproken worden - daar gaat het om. Verdonk speelt nu weer dat
 ze door Mark Rutte wordt 'bedeigd'. Kom nou toch...

 Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>misschien is een discussie tussen 'dr wartaal' en 'aha gelovige' niet zo
>uitnodigend?

 Erik maakte regelmatig emotioneel bezwaar als ik weer eens iets vreselijks
 over AHA vond. Hij is dus AHA-gelovige. Ik denk dat ik hem wel een beetje
 mag terugplagen nu AHA door het ijs gezakt is en ik het volledig bij het
 rechte eind had. Een beetje zout in de wonde wrijven is wel goed voor hem...
 daar wordt'ie een echte kerel van.