Vrij Nederland over D66: Han Westerhof: D66 is selectiebureau politiek personeel

Thu May 11 12:41:40 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Vrij Nederland
Datum:  13 mei 2006
Auteur: Michiel Hulshof

Han Westerhof, oprichter van DeZes
----------------------------------

Op zaterdag 13 mei congresseert regeringspartij D66 in zalencentrum De Hanzehof
te Zwolle. Han Westerhof, voormalig vice-voorzitter van die partij, roept
teleurgestelde leden op naar de naastgelegen voetbalkantine van AZC Zwolle te
komen. Daar presenteert hij de nieuwe partij DeZes, het 'eerlijke alternatief
voor politieke dak- en thuislozen'.

"D66 IS EEN SELECTIEBUREAU VAN POLITIEK PERSONEEL GEWORDEN. De oude bestuurders
hebben allemaal leuke functies voor zichzelf gecreeerd. Bij de omroep of in
raden van toezicht. En dat terwijl D66 altijd heeft gezegd nooit te willen
meedoen aan het elkaar toespelen van baantjes! We vonden dat functies democra-
tisch gelegitimeerd moesten worden. One man one vote. Maar dat is sluipender-
wijs veranderd.

Het begon al in 1994 toen we een geweldige verkiezingsuitslag van 24 zetels
behaalden. Ik zat in het hoofdbestuur van de partij. Nog geen drie weken na de
verkiezingen circuleerden er ineens allerlei lijstjes met namen. Daarop stonden
mensen op die helemaal geen lid waren, zoals Winnie Sorgdrager. Dat waren dan
plotseling onze ministerskandidaten! Maar niemand durfde er tegen te proteste-
ren. Hans van Mierlo regelde het allemaal in zijn eentje.

Het verhaal van D66 was goed, maar er is onvoldoende nagedacht over hoe je die
idealen in de praktijk brengt. En over wat je moet doen als het mislukt. Hoe
kan het dat minister Thom de Graaf vorig jaar is opgestapt zonder dat het
consequenties had? Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd toen D66 in het huidige
kabinet plaatsnam. Ze voeren de VVD-agenda uit in een kabinet dat het volk tot
haar grootste vijand heeft gemaakt.

ER IS NOG ALTIJD RUIMTE VOOR EEN PROGRESSIEF-LIBERALE PARTIJ TUSSEN PVDA EN VVD
IN. Daarvan ben ik overtuigd. Daarom hebben we DeZes opgericht. In 1966 was het
D66, in 2006 DeZes. Het klinkt inderdaad als de titel van een spannend avontu-
renboek. Het heeft ook iets van aanpakken. Een van onze unique sellingpoints
moet radicale democratisering zijn. We willen stenen in de vijver gooien.

Ik krijg uiteenlopende reacties. Vanuit de bestuurdersvereniging van D66 wordt
verkrampt gereageerd, ze sturen ons vooral nare mailtjes. Maar veel D66-leden
bellen me op om te zeggen dat ze het met me eens zijn, ook mensen die dicht bij
Lousewies van der Laan staan. En verder heb je natuurlijk mensen die, net zoals
ik, in het verleden D66'er waren maar zich niet meer in de partij herkennen.

De bijeenkomst van komend weekend is een begin. We zullen onszelf presenteren en
daarna uiteengaan in werkgroepen om over het programma na te denken. Over drie
maanden moet ons verhaal af zijn. Ons uiteindelijke doel is meedoen aan de
verkiezingen en meer zetels halen dan D66. Anders is het mislukt. Nederland
heeft geen behoefte aan nóg een splinterbeweging.'

--------
(c) 2006 VN