Vrij Nederland over D66: Roger van Boxtel: D66 tot in de basis aangetast

Thu May 11 12:38:36 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Vrij Nederland
Datum:  13 mei 2006
Auteur: Thijs Broer en Marcel ten Hooven

Volgens Roger van Boxtel
------------------------

Aanstaande zaterdag wordt op het congres van D66 onder meer gestemd over de
motie om D66 op te heffen. Roger van Boxtel stemt dan tegen, zegt hij. Maar dat
weerhoudt hem niet van stevige kritiek.

De menselijke maat is volledig zoek. De afgelopen jaren is in Nederland een
klimaat ontstaan waarin we het normaal moeten vinden dat kinderen van
asielzoekers zomaar uit de klas worden gehaald om te worden uitgezet. Daarom heb
ik op 5 mei in Wageningen opgeroepen tot een pardon voor kinderen van
asielzoekers die nog onder de oude vreemdelingenwet vallen. Dat zeg ik niet
alleen tegen Verdonk, maar tegen alle coalitiepartijen, ook tegen mijn eigen
club. Rondom Pim Fortuyn klonk de roep om meer helderheid, hardheid,
duidelijkheid, en terecht. Maar na de moord op Van Gogh is de sfeer doorgeslagen
naar: dit land is van ons. Als minister van grotestedenbeleid heb ik vaak genoeg
gezien dat in veel wijken het gevoel heerst dat allochtonen vaak voorrang
krijgen. Het is terecht dat daar gehoor voor werd gevraagd. Maar dat wil niet
zeggen dat je zulke zorgen moet beantwoorden met intolerantie ten opzichte van
groepen die hier inmiddels al jaren zijn en ook op zoek zijn naar een
gezamenlijke toekomst.

Het klimaat is in Nederland op heel veel terreinen doorgeslagen. Toen ik in
januari in India was, zag ik op de voorpagina van de India Times een stukje over
het initiatief van Wilders om de burka in Nederland te verbieden. De laatste zin
was, heel ironisch, dat het in totaal gaat om vijftig vrouwen. Ook in de omgang
met de internationale kenniseconomie zijn we doorgeslagen. Landen als China en
India zijn met een geweldige upswing bezig. Maar wat doen wij? We verklaren
Nederland tot een soort drijvende punaise die niks met de rest van de wereld te
maken heeft. Mijn eigen partij is medeverantwoordelijk voor die wending. Ik heb
dat ook buitengewoon betreurd, vanaf de eerste dag al. Vanaf het moment dat ik
aftrad, in augustus 2002, zag ik binnen de fractie van mijn eigen partij een
verandering van toon. Ik dacht: waar komt dat opeens vandaan? Het zit helemaal
niet in de genen van D66 om opeens te zeggen: wij vinden het ook genoeg. Deze
wending van de fractie vond ik heel merkwaardig. Het D66-electoraat begrijpt
het ook niet. Dat bleek bij de gemeenteraadsverkiezingen. Bij andere verkie-
zingsnederlagen vielen de klappen soms heel hard in Den Haag, en viel de score
op gemeentelijk niveau nog mee. Nu is de partij echt in de basis aangetast.

--------
(c) 2006 VN