Dat roken toch zeg

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu May 11 00:00:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> En tegen dit soort KPIs voor de overheid verzet ik me dus... Bert ook
> blijkt uit zijn reactie. Het ministerie echter niet. Vandaar dat ik
> het nuttig zou vinden om nu eens over die kaders te discussieren. Wat
> voor kaders stel jij voor?

KPI's, ik veronderstel dat dat staat voor Key Performance Indicators,
geven enig houvast bij het beoordelen van de resultaten die je boekt.
Wel geschikte indicatoren gebruiken en ze met verstand interpreteren.

Ik ben ronduit voorstander van het toepassen van begrippen als QALY.

Anders krijg je bijvoorbeeld dat je een grote categorie patiënten minder
prioriteit geeft (lang laat wachten op een eenvoudige ingreep) om de
kosten van één high-tech verrichting te kunnen bekostigen.

Bij elke keuze moet je, zoals ik al zei, voors en tegens tegen elkaar
afwegen, en hoewel iedereen op een iets andere manier weegt, zal in
verreweg de meeste gevallen bij zorgvuldige beschouwing de weegschaal zo
duidelijk naar één kant uitslaan dat dat niet uitmaakt.

Uiteraard hecht ook ik sterk aan zelfbeschikking, maar zelfbeschikking
is voor mij totaal iets anders dan iets triviaals als goedkope energie
of tabak of drank of benzine. Als goedkope energie nu, betekent:
onbetaalbare energie straks, dan lijkt me de conclusie duidelijk. En
nee, de vrije markt is niet geschikt om tekorten te vermijden. Denk
bijvoorbeeld aan het verschijnsel overbevissing. Zonder
overheidsingrijpen worden gewoon successievelijk alle soorten uitgeroeid.

Gebruik van termen als paternalisme is routineus (ik gebruikte al eerder
de term sjabloon-denken) en belemmeren een zorgvuldige afweging van alle
opties.

Bart