Google: De sociaal-liberale manifestschrijvers hangen het sociaal-liberalisme in het geheel niet aan

Wed May 10 23:26:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>Het grootste probleem dat ik met het begrip heb is gerelateerd aan de
>Nederlandse context.

 Dat zou wel eens precies hetgeen kunnen zijn dat speelt.

 Ik schreef eerder,
>Hier staat dus helemaal niets (de tweede definitie van het eerste resultaat
>is het Amerikaanse liberalisme). Dit is deterministische flauwekul.
 Waarbij de tweede definitie luidde,
>Another definition, which is more academic, refers to a liberal who is an
>economic leftist, and divides liberals into social liberals (who are simply
>called "liberals" in the first definition) and libertarians.

 Wat opvalt is dat de koerscrisismakers extreem (maar dan ook wel zeer
 extreem) deterministisch denken - terwijl D66 vanouds indeterministisch is.
 De vertaling van dat laatste is de vrijzinnig-democratie en daar willen die
 extreem deterministische sociaal-liberalen dus vanaf.

 Maar bekijk het eens vanuit een buitenlandse context met al die definities
 die ik gaf. Het Amerikaanse 'liberal' (en daar komt van der Laan vandaan)
 kan best vertaald worden met 'vrijzinnig'. En dan komt ze in Nederland en
 dan staat 'liberaal' plotseling voor 'zeer benepen'. Vervolgens gaat ze
 zoeken, gooit ze al die definities door elkaar, stuit op 'sociaal-liberaal',
 splist van 'sociaal-liberaal' (een genitief) het adjectief 'sociaal' af
 (waardoor het extreem deterministisch wordt) en de heibel is daar.

 Wie niet geschoold zij in iets als determinisme vs. indeterminisme maakt
 dit soort blunders. Men graaft z'n eigen valkuil en lazert daar onherroepe-
 lijk in. Als fysicus maak ik dit soort fouten niet en dus hamer ik steeds
 op het schenden van het indeterminisme door de sociaal-liberalen (met koppel-
 teken en dus een genitief). Zelf schrappen die sociaal-liberalen dat koppel-
 teken en daarmee creeeren ze een gigantische deterministische valkuil en
 iets dat het vrijzinnige (indeterministische) gedachtengoed van D66 wil
 vernietigen. Ze doen het tegenovergestelde van datgene waar ze vanuit gegaan
 zijn. En dat is de gekte die iedereen kan constateren - behalve zij zelf.

 Voor wie extreem deterministisch denkt, is dat definitie-gedoe zo'n beetje
 hetzelfde als de bijbel voor een fundamentalistische Christen. En daar zijn
 ze dus heel erg mee bezig geweest. Idem dito Jonge Democraten (die weten
 dit soort dingen domweg niet, daar zijn ze veel te jong voor).

 Dit zou wel eens een verklaring kunnen zijn.