Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun May 7 12:26:16 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Wat mij betreft niet. Ik pleit voortdurend voor veel meer
> mogelijkheden van directe democratie en ik heb hier op de lijst al
> eens een concept van virtuele kiesdistricten voorgesteld met de
> mogelijkheid van stemmen op een politieke stroming en via een tweede
> stem de voorkeurskandidaat binnen dat kiesdistrict (die stroming). Dit
> om burgers veel meer invloed te geven op wie hen vertegenwoordigt en
> om de mogelijkheid te scheppen 'partijlijsten' open te gooien voor
> iedereen die zich erbij aan wil sluiten, ook mensen van buiten de
> partij.

Ik zal het eens proberen te vinden in het archief (eerste poging heeft
nog niets opgeleverd).

> [...]
> als ik het goed begrijp wil je lobbyisten democratisch legitimeren en
> heb je daar een soort bankrekening voor. Verder wil je de
> volksvertegenwoordiging laten zoals die is. Mijn initiele reactie is
> (sorry Bart) niet positief. Ik wil als burger meebeslissen als er iets
> belangrijks te besluiten is. Ik wil helemaal niet nog meer anderen
> legitimeren om voor mij mee te beslissen, of erger, te lobbyen..Dan
> ben ik continu bezig om die lobbyisten te selecteren en te
> controleren... Maar wellicht heb ik het niet begrepen, je info was

Er was ook een andere discussie erover, die inleiding was tot het idee:
'Stemmen: een radicaal ander perspectief'

Het gebrek aan daadkracht achtervolgt me weer eens, het is vier jaar
geleden en ik heb er verder nog niets concreets mee gedaan.

Ik zal er weer eens mee aan de slag gaan, alles op een rijtje zetten en
zo, want dat Ghandi idee maakt van al die democratische vernieuwing van
D66 gerommel in de marge. Zei ik zelf, heel bescheiden...

Bart