Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun May 7 11:15:37 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 5/7/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:

> En wat is de uitkomst dan, van die discussie?

Er bestaat geen concrete uitkomst van een discussie, of je zou een
standpuntinneming op het congres moeten bedoelen. Nou, lees het
vkprogramma over democratische verrnieuwing zou ik zeggen...

 Blijkbaar dat het goed is
> zoals het nu is?

Wat mij betreft niet. Ik pleit voortdurend voor veel meer
mogelijkheden van directe democratie en ik heb hier op de lijst al
eens een concept van virtuele kiesdistricten voorgesteld met de
mogelijkheid van stemmen op een politieke stroming en via een tweede
stem de voorkeurskandidaat binnen dat kiesdistrict (die stroming). Dit
om burgers veel meer invloed te geven op wie hen vertegenwoordigt en
om de mogelijkheid te scheppen 'partijlijsten' open te gooien voor
iedereen die zich erbij aan wil sluiten, ook mensen van buiten de
partij.

 Want er gebeurt niet veel. Ik herinner me dat ik hier
> een stuk gepost heb over internet-democratie (in 2002, zoek op
> 'Ghandi'), maar daar was erg weinig belangstelling voor, toen.

Ik heb het nog eens opgezocht. Het is me niet helemaal duidelijk, maar
als ik het goed begrijp wil je lobbyisten democratisch legitimeren en
heb je daar een soort bankrekening voor. Verder wil je de
volksvertegenwoordiging laten zoals die is. Mijn initiele reactie is
(sorry Bart) niet positief. Ik wil als burger meebeslissen als er iets
belangrijks te besluiten is. Ik wil helemaal niet nog meer anderen
legitimeren om voor mij mee te beslissen, of erger, te lobbyen..Dan
ben ik continu bezig om die lobbyisten te selecteren en te
controleren... Maar wellicht heb ik het niet begrepen, je info was
nogal karig.

> Maar om dan te schrijven over "Ik vraag me vooral af hoeveel
> Nederlanders zich gaan voornemen te emigreren als Verdonk premier
> wordt." en "het zegt nogal wat over 'nieuw-Nederland' als iemand met een
> dergelijk profiel de verkiezingen gaat winnen" klinkt toch wel alsof je
> het ziet gebeuren...

Het zou me niet verbazen nee, maar dat is iets anders dan dat ik er al
vanuit ga dat het gebeurt. Maar daarbij, die 'als' in beide zinnen
staat er echt niet voor niks...

Groeten,
Mark Giebels