Big Brother BOA's (was: hondenpoep en zo)

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat May 6 22:43:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Alle dominees en andere geestelijken in een DNA-databank, dát lijkt me pas
wat...

En ook alle vuilniszakkentevroegbuitencontroleurs en andere boa's (bijzondere
opsporingsambtenaren).

Enkele maanden terug heeft de kamer in grote meerderheid een wet aangenomen
waardoor gemeenten nog meer mogelijkheden krijgen om bestuurlijke boetes uit
te delen, via dergelijke BOA's, sukkels met een pasje van de gemeente. Van die
mensen die je een bon geven als je een botervlootje oppakt van straat en het
in de afvalbak gooit. Want een botervlootje is huisvuil is, geen straatvuil,
en het hoort dus thuis in de vuilnisbak thuis (echt gebeurd, en de
burgemeester vond het nog normaal ook, die boete).
Niet alleen mogen er straks dus nog veel meer boa's komen, de gemeente mag
bovendien de inkomsten houden. Dat wordt dus lachen binnenkort, een
bureaucraat met een pasje op elke straathoek.

Vroeger had ik zo'n oom, een voormalig biologieleraar, in de WAO geraakt, en
sindsdien wat verdwaasd. Hij wilde graag controleur worden van de
dierenbescherming (want dan ben je wat), maar daar zag men hem niet zitten.
Hij was echter wel lid van de Vogelbescherming, en dan krijg je ook een
ledenpasje. Waarmee hij zich verstopte achter een bosje in de duinen, en als
iemand één stap naast de gebaande paden waagde (letterlijk of figuurlijk)
dan sprong hij uit de bosjes, met zijn pasje. "Controle, Vogelbescherming"...
Ach ja, oom Joop...

Dat soort mensen dus, maar dan officieel aangesteld met een pasje van de
gemeente, en opdracht om lekker veel boetes uit te delen. En met al die
PvdA'ers en Groenlinksers in de colleges wemelt het binnenkort van de Boa's.
Hondenpoepdnacontroleurs.

Overigens, ik heb tegen die wet gestemd. In mijn eentje...