Koerscrisis: Congres 13 mei wordt 'Poolse Landdag' met Opheffingmotie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed May 3 09:29:37 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach wat, het is geneuzel, Marc. ;)

Democraatjes,

Goed beschouwd .....

D66 is/zij de enige partij met een volstrekt eigen inbreng. Vrijzinnig,
Punt.

Geen 'geloof' in wat dan ook nodig dat armoedig den geest vertroebelt. :)

De democratie dat is waar het hier om gaat. Waarin de burger een
centrale plaats inneemt. Overleg en debat staan dan centraal voor welke
oplossing gekozen moet worden in het besluitvormingsproces dat daarin de
hoofdrol vervult.

Als er partijen overbodig zijn en opgegeven kunnen worden zijn het de
bestaande politieke partijen wel die in 40 jaar niets nieuws in hebben
weten brengen. Het CDA had zelfs zoiets als een gedogen nodig om haar
eenmaal vastgeroeste standpunten maar niet te hoeven wijzigen.

Nee, het is juist de partij politieke cultuur die op doodspoor zit en
D66 dreigde mee te gaan lopen in die vervreemdende richting.

Zeg nou zelf, wie doet er nog mee met het politieke debat ? Welke
burgers doen actief mee ?

De VVD-ers Verdonk en Rutte doen alsof hun leven ervan af hangt maar ik
hoor werkelijk helemaal niets nieuws. Maar dan ook helemaal niets!!
Zelfs geen grootse ideeen ook waar je even bij na moet denken.
Ingravingen in aloude en al even onhoudbare standpunten.

Als D66 haar vergissing (hervormingen/social-liberaal) inziet ligt er
juist een weg open naar een nieuwe politiek, waarin de burger volwaardig
mee kan participeren. Kan de burger zelf aande gang zonder nodeloos met
anderen van gedachten te wisselen tot hetzlfde bereikt is. Nee, de eigen
mogelijkheden benutten, wel in samenwerking.

Het gemeentehuis wordt dan weer een plaats waar je wat te winnen hebt en
  draagt positief bij aan de ontwikkelingen. Niet betuttelt door
politieke partijen maar juist door de burgers zelf initiatieven ter
tafel kan brengen en die richting gevend zullen blijken. De
participatie, omsluit ook juist die communicatie die nodig is om
(onderling) tot zaken te komen. Daar heb je geen partij politieke
bestiering bij nodig, dat kun je juist zelf.

Dat is wat al die andere politiek partijen nu juist ontbeert, nl. het
zelfstandig vorm en inhoud kunnen geven. Nodig is slecht een goed
functionerende democratische besluitvorming. Geen dichtgetimmerde ramen
waar de beslissingen (kun je al geen besluiten nemen meer noemen) worden
genomen.

Hoe krijg je een journalist zo ver dat die (ook) enthousiast wordt. :)
Ben ik werkelijk de enige die ziet dat het huidige
(partij-o-cratie)syteem compleet op slot zit?

Henk Elegeert