Nova politiek

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Tue May 2 10:08:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Hein,

Welkom terug in de club en op deze chatlist. Je advies is inderdaad logisch, maar in de politiek gaat het niet altijd zoals in het bedrijfsleven.
  Voorbeeldje uit de D66-geschiedenis dat ik van zeer nabij (vrijwilliger op partijsecretariaat) heb meegemaakt: de D66-deelname aan het volstrekt hopeloze kabinet Van Agt-III (=rompkabinet na weglopen PvdA uit kabinet Van Agt II; was laatst bij VPRO in "Andere Tijden" het onderwerp).
  Jan Terlouw, formeel partijleider en de lijsttrekker die ons in vijf jaar (1976-'81)van nul naar 17 zetels had gevoerd, speelde 100% de minister en stelde zich voor 0% als D66 partijman op. Dat leidde tot een breed gedragen opstand onder het partijkader (lees de partijgeschiedenis van Menno van der Land "Tussen ideaal en illusie", p. 195-214 er maar op na), en bij de postale stemming voor de Kamerlijst kwam Terlouw op een vernederende vierde plaats.
  Maar op het partijcongres waar de lijsttrekker gekozen werd, wist het partij-establishment Terlouw (die zich eigenlijk terug wilde trekken) te overreden zich toch te kandideren voor het lijsttrekkerschap; en op basis van zijn verdienste in de voorgaande jaren koos het Congres hem toch maar tot lijsttrekker. Ikzelf behoorde tot de 33% van de stemmers op de (absoluut niet charismatische of aansprekende) enige andere kandidaat: Gerrit Mik; ik vond dat Terlouw zijn kans verspeeld had door zijn houding als minister.

  Maar een ander, veel ouder advies van jouw kant heeft de huidige fractie zich duidelijk wel aangetrokken: het dringende advies "Thom, wees eens een lul!". Als Lousewies de zittende fractie, inclusief zichzelf, in de NRC een vier geeft, en in de NRC én in Nieuwe Revu zegt dat ze geen vergoeilijkende peptalk wil houden in de zin van "Alles sal reg kom; we leggen het nog één keer uit", dan spaar je de roede tegen jezelf niet; en haar uithaal naar de partij van de premier van dit verstandshuwelijk is ook weinig subtiel.

  En als je ziet dat Jan Terlouw, de man voor wie ik in 1976 lid van D66 werd (kejje nagaan hoe zwaar mijn stem tegen hem in 1982 voor mezelf woog!), en het jongste huidige Kamerlid van deze fractie, Boris van der Ham, op Energie en Duurzaamheidsgebied op één en dezelfde lijn zitten, dan is er toch sprake van een D66-traditie in Duurzaamheidsdenken. Terlouw staat volledig achter het door Van der Ham geschreven pamflet (te vinden onder Standpunten op de D66-website) over Alternatieve Energiebronnen, en achter de door deze Kamerfractie bekostigde studie van de TU Delft naar de inzet van bv. zonne-energie (spiegel-complexen in de Sahara en doorvoer naar Noordwest Europa...) die in dat pamflet een grote rol speelt.

  Kortom, de huidige Kamerfractie is niet blind voor eigen falen, en er zitten goede idee-en bij...

Enfin, ik blijf iemand met een positief mensbeeld; en ik heb veel ergere crises in de partij meegemaakt. Als ik zie dat de strijdlust in de D66 Afdeling Den Haag nog volop aanwezig is (let op onze Congresmoties tegen dat kut-Manifest wat ze ons in april in de maag wilden splitsen), en als ik zie met welke enorme inzet die (tweede of derde) D66-afdeling van het land campagne heeft gevoerd, dan is dat een enorm verschil met de lamgeslagen, gedemoraliseerde boel die ik in 1982-'85 in dezelfde afdeling tegenkwam...

Bernard