Koerscrisis: Kenniseconomie (was: Globaliseren)

Tue May 2 07:50:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Een heel lang verhaal, maar geen antwoord op Bert's vraag, wat jij dan zou
>doen aan de gevolgen van sluiting van Nedcar voor Limburg. En op die vragen
>worden politici geacht antwoord te geven, of die vragen hen nu terecht
>worden gesteld of niet.

 Ik ging in op de tekst, niet op een alternatief voor de tekst eerlijk gezegd.
 Op die manier legde ik Bert's uitdaging uit. Zoals jij het nu formuleert kan
 men het inderdaad ook opvatten... zowaar vervat in je laatste opmerking.  :-)

 De luxe van een discussielijst is dat men zelf kan beslissen waar men op
 reageert en een minder aangename kant van het beroep van politicus dat men
 geacht wordt zich bezig te houden met onderwerpen waar men geen affiniteit/
 deskundigheid mee/van heeft en oplossingen geacht wordt aan te dragen voor
 onoplosbare/hopeloze problemen. Als Bert dat impliciet opmerkte (volgens
 mij niet), dan was zijn 'beste stuurlui staan aan wal'-opmerking wel een
 beetje terecht.

 Maar ook weer niet helemaal. D66 kan geen oplossing aandragen want het
 gaat hier immers inderdaad om een onoplosbaar/hopeloos probleem. Onoplos-
 baar omdat D66 (helaas) de liberale ideologie uitdraagt en dan past geen
 staatssteun voor een noodlijdend bedrijf en weer wel respect voor de
 luimen van de firma Mitsubishi Motors Corporation. En hopeloos omdat dit
 soort bedrijven ten dode zijn opgeschreven in het globaliserend heils-
 paradijsje van de sociaal-liberalen. Van der Laan begint dat ook te zeggen
 maar geeft er dan een draai aan waarbij juist dat paradijsje in Limburg
 zal gaan neerdalen. (Daar zal wel geen referendum over gehouden worden).

 Als men er dan toch wat over opmerkt zou ik de globalisering en de kennis-
 economie er niet bijgehaald hebben (men zou kunnen zeggen dat Van der Laan
 het Nedcar-gedoe wat oneigenlijk heeft aangegrepen om deze standpunten
 weer eens naar voren te brengen). En dat zoeken naar 'vervangende produkten'
 voor Nedcar a la,
    http://www.nedcar.nl/Nederlands/Nieuws/internetpersverklaring_26_april.htm
 is duidelijk een zwaktebod.

 Iets innovatiefs zou het maken van windmolens in een dergelijk bedrijf
 kunnen zijn (daar is D66 toch zo voor ?) en het ondergronds winnen van gas
 uit steenkool.