Koerscrisis: Kenniseconomie (was: Globaliseren)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon May 1 19:28:18 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> [Ik wist dus *echt niet* dat dit er vandaag zat aan te komen...]

:)
Ja ja, dat zeg je nu ja .... ;)

Het maakt echt geen enkel verschil.
Het blijft: Geld kenniseconomie grotendeels weggegooid

> [...]
>
> De projecten zouden bij elkaar bijna 490 miljoen euro gaan kosten, te finan-
> cieren door het Fonds Economische Structuurversterking (FES).
>
> Teleurstellend
>
> Het FES, dat wordt gevoed door aardgasbaten, puilt uit door de hoge olieprijs.
> Vorig jaar besloot het kabinet in het 'paasakkoord' een groter deel van het
> geld - 140 miljoen euro - te investeren in kennis-en innovatieprojecten. Dat
> was vooral een doekje voor het bloeden voor D66, na de bijna-kabinetscrisis
> rond de gekozen burgemeester en het aftreden van vice-premier Thom de Graaf.

Nou, daar kan deze D66 fractie het mee doen dus. Idd, teleurstellend !!

Ik vroeg (me al) regelmatig (af) hoe het er mee stond, maar ze vonden
het zelf kennelijk al niet de moeite waard om de vinger aan de pols te
houden.

> Naar nu blijkt zijn er voor het extra geld nauwelijks levensvatbare projecten
> ingediend, aldus het CPB, dat de teleurstellende beoordeling wijt aan de de
> grote som vrijgekomen geld in combinatie met de beperkte tijd: 'Door de sterk
> gestegen aardgasprijzen zijn in korte tijd aanzienlijke extra middelen in het
> FES beschikbaar gekomen.

Dit is weer zo'n redenering ......

> Hierdoor is een situatie ontstaan waarbij budget op
> zoek gaat naar aanwending, in plaats van dat kansrijke projecten concurreren om
> schaars budget.'

Oh, en ik maar denken dat dit land intussen uitpuilt van innovatieve
initiatieven. Zoveel, dat ze wel in de wachtrij moeten staan, maar niet
dus.

Zucht ......

Henk Elegeert

BTW: http://www.persmuseum.nl/pip2005/00.html