Koerscrisis: Kenniseconomie (was: Globaliseren)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon May 1 16:59:55 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Kenniseconomie, het klinkt erg mooi maar...........

Het klinkt nog voor geen meter, Ger. Ik zie werkelijk niets -ondanks
beloften van dit kabinet- dat mij enthousiast maakt.

Zo'n onderzoek NTS NIPO bevestigd slechts mijn aldoor vermoeden al.

Kijk, één zwaluw maakt nog geen zomer, maar het wegblijven van die ene
dan? Dat voorspelt weinig goeds, toch? ;)

> In Nederland moeten we dus met zijn allen naar een veel hoger niveau en
> we halen mensen uit andere landen binnen om het handwerk te doen.

Desnoods van Polen die hier al eerder zijn komen wonen en een gezin
hebben gesticht, maar nu met een huis en vrouw en kinderen zit te kijken
hoe Polen zijn werk komen inpikken, zoiets, Ger?

Zet de grenzen maar open, duw den kop maar in het losse zand. :)

> Gezien het huidige beleid is dat dan tegen veel lagere lonen, zoiets wat
> de Polen nu doen. De Nederlander die niet de kans heeft, krijgt of
> aankan is dus gedoemd straks op het allerlaagste niveau mee te doen. Het
> klassenverschil moet schijnbaar weer veel groter gemaakt worden. Het kan
> misschien niet de opzet zijn maar zal wel het resultaat worden.

Dat laatste zeker, maar ook bij het eerste heb ik zo mijn twijfels.

> En het
> is zichtbaar in het grote voorbeeld van de liberalen, Amerika. Een
> steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk.

Ach Ger, men laat gewoon 3000 arbeidplaatsen aan je neus voorbij gaan en
laat die jongeren die ervan afhankelijk zijn er zelf voor opdraaien. Die
hebben dus ook geen opleiding aangeboden gekregen, wel?

> Op naar  een basisinkomen en wie niet kan mag het er mee doen. Of dat nu
> komt door, gebrek aan kennis, werk, ziekte of leeftijd. Aan de bedelstaf
> zal je.

Yep ! Weg verworvenheden.
Het zal wel aan de vakbonden liggen, denk je niet? ;)

> Tot nu toe heb ik geen enkele voorstander en uitdrager van de
> kenniseconomie horen vertellen wat te doen met of voor mensen die dat
> niveau niet aan zullen kunnen om welke reden dan ook.

Velen zouden dat niveau wel aankunnen, Ger, maar dan had men er als de
kippen bij moeten zijn. Maar de kippen zaten op stok en te slapen.

Gokje, in Engeland heeft veel minder hinder van de concurrentie elders
in de wereld, juist omdat men daar de ontwikkelingen op de voet volgde?

Noem mij er een in Nederland die uberhuapt een beeld kan schetsen van
onze concurrentiekracht op dat punt. Dat ook met voorbeelden weet aan te
tonen.

> Er blijft dan maar een ding over en dat is zoveel mogelijk in het zwart
> doen, wat al weer vormen aanneemt nu. Een toenemende criminaliteit etc.

Logisch gevolg ....

> Het enige wat we straks nog hoeven overnemen van de USA is de doodstraf,
> zijn we daar ook vanaf. We noemen het dan gewoon verplichte euthanasie.

Ach, dat (euthanasie) kun je sowieso als alternatief voorstellen, toch?
Of denk je na het uitzitten van je gevangenisstraf nog een kans te maken
dan?

> Je moet er langzaam blij mee zijn als je een leeftijd hebt al die
> ellende niet meer te hoeven meemaken.

Somber toekomst beeld, Ger. Lousewies heeft het ook over de toekomst.

> Gelukkig komt Balkje zo meteen op zijn end.

Wow !! Eindelijk .... Ger. :)
We gaan er eentje op drinken dan, ok? :)

Henk Elegeert