Koerscrisis: Kenniseconomie (was: Globaliseren)

Mon May 1 09:20:03 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Addendumpje bij dat globaliseringsmailtje van zoeven...

 Ik vindt bijvoorbeeld die kenniseconomie heel raar. Geen idee wat de
 sociaal-liberale gelovigen er precies onder verstaan maar het heeft iets
 van doen met levenslang leren.

 Persoonlijk zou ik wel voor het laatste tekenen maar veel mensen kan men
 zoiets natuurlijk niet aandoen - die zitten liever een jaartje vast in
 gevangenis of ander heropvoedingsgesticht.

 Maatschappelijk bezien is het natuurlijk veel beter als mensen aan het
 begin van hun leven goed onderwijs gehad hebben. Kunnen lezen en rekenen
 bijvoorbeeld. Veel mensen kunnen dat niet (veel leraren kunnen het ook
 niet meer). Het ligt voor de hand daar eerst iets aan te doen voordat
 men een concept als 'kenniseconomie' ontwikkelt.

 Mogelijk wordt het juist ontwikkeld omdat men dan niets aan het 'functio-
 nele' analphabetisme en de rekenvaardigheid hoeft te doen ? Is de 'kennis-
 economie' niet alleen bedoeld om de 'globalisering' te kunnen construeren
 maar ook om de werknemers vooral dom te houden door ze zo nu en dan voor
 een lege cursus opnieuw naar school te sturen ?

 Ik zou het niet weten en wil niets suggereren, maar het zou natuurlijk
 best kunnen. Het is in elk geval conform de feiten.