Dyslexie

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Thu Mar 30 12:20:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 30-mrt-2006, om 7:50 heeft Ger het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dyslexie is voor de lijders eraan een heel groot probleem.

een van mijn kinderen heeft het in lichte mate, en een kleinkind
heeft er meer last van (gehad). was voor haar mede de oorzaak dat ze
de havo niet haalde. haar vader heeft het nog erger.

als leraar engels kwamen wij het vaak als eersten tegen. dat waren de
lichtere gevallen, die op de basisschool nog geen diagnose hadden
gekregen. engelse spelling is zo onregelmatig dat schrijven voor een
dyslecticus haast niet te doen is, en lezen heel langzaam gaat.

> Gisteren was op TV te zien dat er gezinnen zijn met alle of bijna
> alle kinderen met deze hindernis, het schijnt ook nog erfelijk te
> kunnen zijn.

ik heb die uitzending niet gezien, maar wist van die erfelijkheid.

> Een grote schande is zoiets en misschien iets voor D'66 om maar
> weer ens op te pakken

ik heb begrepen dat er beleid is, in ieder geval in de regio waar ik
woon, dat basisscholen signaleren, en schoolbegeleidingsdiensten zich
ermee bemoeien. op mijn voormalige school kregen dyslectische
brugklassers extra lessen, en werden wij geïnstrueerd hoe we er het
beste mee om konden gaan. (schrijfvaardigheid soepel toetsen, extra
tijd voor lezen en examens)

wat haalbaar is voor iemand die het in erge mate heeft weet ik niet.
zou wel eens heel moeilijk kunnen zijn. bepaalde beroepen onhaalbaar?

dus als het goed is gebeurt er al veel, maar het kan geen kwaad als
d66 er een speerpunt van maakt.

gr elma