Lux Voor bij Het Buitenhof

Thu Mar 30 09:31:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik merkte op dat men waarden en normen (en dus ook ideologieen) op maat
 kan construeren met beginselen, dat sommigen van beginselen normen maken
 en merkte daarbij op dat men dan wel filosofie moet verwerpen.

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL> daarop,
>Je verhaal over verschil norm-beginsel klopt als een bus. Maar waarom zou
>de ware liberaal, dus links-liberaal, niet filosofie mogen bedrijven?

 Merci.

 Eigenlijk om dezelfde reden. Wat geldt voor ideologieen, geldt ook voor
 filosofieen. Men kan ze gewoon maken (of uitgaande van een ideologie/filo-
 sofie met behulp van analyse ontleden/oplossen). Maar dat gaat alleen maar
 goed als men zelf waardenvrij te werk gaat (dus de analyse dient waarden-
 vrij te zijn en men dient de waardenvrije beginselen te hanteren). Is dat
 niet het geval, dan opereert men immers zelf vanuit een ideologie - en dan
 is het resultaat nietszeggend, het past slechts in de gegeven ideologie.

 Omdat een filosofie net zoiets is als een ideologie, ontstaan er dus even-
 eens fouten: het resultaat past slechts in een bepaalde filosofie.

 Iets niet doen (dus geen filosofie) is geen punt. Beginselen waardenvrij
 houden is ook een kleinigheid. Het moeilijke is de analyse zelf. Er zijn
 verschillende 'rondes' nodig om die ook 'rond' te krijgen. Eerst een
 beetje globaal teneinde het onderwerp af te perken, dan wat breder om
 te kijken wat er zoal meespeelt (divergentie-fase) en tenslotte conver-
 geert de zaak naar de oplossing zelf. Zoiets is een kwestie van oefening.
 Wie veel analyseert, kent het procedee. Analyse is als het leggen van een
 legpuzzel.

 Het is een probleem op zich dat weinigen zich de analyse eigen gemaakt
 hebben (en dus niet in staat zijn de eigen denkfouten te doorzien).
 Ik heb haar met wiskunde geleerd (de analyse beslaat immers een groot
 gedeelte van de wiskunde). Maar ik vond het destijds vreselijk lastig. Het
 duurde een tijd voordat ik besefte wat ik nu eigenlijk aan het leren was.
 Zoals bij andere vaardigheden, trouwens. Het aanleren gaat met vallen en
 opstaan; heeft men de truc onder de knie, dan stelt het vrij weinig voor.

>Je spreekt jezelf tegen met je norm-beginsel verhaal - typisch een
>filosofische analyse.

 Voor mij is het dus wiskunde. Ik 'zie' er plaatjes bij.