Lux Voor bij Het Buitenhof

Marc de Droog marcdedroog at XS4ALL.NL
Mon Mar 27 19:08:23 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een "verlichtingsidealist" die slechts "verlichting, verlichting" weet te
roepen, doet eigenlijk hetzelfde als de Links/Rechts praters, de
Progressief/Conservatief praters etc... Het blijven semantische discussies,
die zonder de nodige context geen toegevoegde waarde hebben. Ik heb een
"gevoel" bij de gebruikte woorden, maar pas wanneer ze omgezet worden in
daden (of liever eerst concrete voorstellen), kan ik vertellen of die naar
mijn mening bij het woord passen.

Als ik dus achter bepaalde voorstellen kan staan en de hele wereld schreeuwt
dat het conservatief is of rechts (met andere woorden: het zou links en
progressief moeten zijn) of juist andersom, blijf ik achter die voorstellen
staan, tot het moment dat argumentatie wordt ingebracht die mij van mijn
mening af kan brengen.

Neemt niet weg dat het een moeilijk te bewandelen weg is, omdat concrete
voorstellen moeilijker te verdedigen zijn dan een ongedefinieerde kapstok.