Buitenlandse studenten blijven weg

Mon Mar 27 16:10:16 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>De leraar als kennisoverdrager ipv sociaal begeleider.

 Ja, precies. Dat zou een enorme winst zijn.

 Ik ben zelf van vlak voor de mammoetwet. De grens tussen onderwijs/vorming
 loopt dwars door m'n leeftijdsgenoten. M'n broer was de sigaar en ik had
 lange schooldagen (inclusief zaterdag), veel vakken (wat was ik slecht in
 de talen) en bergen huiswerk. Maar ja, achteraf wel het nodige opgestoken...

 Veel leraren kunnen zelf niet meer rekenen. Ik leerde op de lagere school
 worteltrekken - de meeste beta-promovendi kunnen dat tegenwoordig niet meer.
 Het staat er droevig bij met de parate kennis. Mammoetslachtoffers hebben
 leren ouwehoeren in hun kringgesprekken en gaan gebukt onder hun sociale
 vaardigheden (die gifbeker is toch maar mooi aan mij voorbij gegaan). Als
 ik een middelbare-schoolboek zie, dan raak ik daar ook de weg in kwijt -
 het lijken wel stripverhalen - met de tekst overal op de pagina in plaats
 van onder elkaar. Ze getuigen van minachting voor mammoet-leerlingen; geen
 wonder dat er zoveel gespijbeld wordt - er is gelukkig nog hoop.

 En dan dat gelul dat wij bang moeten zijn voor India en China... haha, die
 mensen zijn veel meer ontwikkeld dan wij.