WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Mar 24 08:56:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nee hoor, niemand is onvrijwillig begonnen met roken. De verslavende
> werking is dat er een drang (meestal niet onoverkomenlijk) is om door
> te gaan. Ook dat wist iedereen die begon trouwens....

De verslavende werking is zelfs zonder hulpmiddelen goed te doen.

De meest gehoorde (verklaart ook waarom het tussen de oren zit) is dat
men al verschillende keren geprobeerd heeft te stoppen.

En precies daar ook zit de angel. Je moet het gewoon doen. Wat nou,
'proberen' !?

> Is bij roken een stuk moeilijker dan bij alcohol, maar is niet
> onmogelijk. Zelf heb ik uiteraard wel eens wat gerookt en gedronken,
> wie niet, maar ben nooit verslaafd geraakt. Gewoon een bewuste keuze.

Bij alcohol speelt daarentegen wel de verslavende werking. Eenmaal
verslaafd biedt geen mogelijkheden meer tot een bewuste keuze. Die keuze
is na het eerste glaasje niet meer te maken vor de alcoholist.

> Had/heeft overigens niks met kosten te maken...

Precies. Daar gaat het belangrijkste maar verder inhoudsloze argument.

> Gelukkig, zijn we het daar over eens...

Laten we dat als uitganspunt nemen, voortaan !!
'Heb je er een kinderjuf bij nodig, laat het dan !!' :)

> Ik niet. Veel teveel microsturing, te omslachtig, teveel onzekerheden
> en teveel omvattend. Het is immers discriminerend om dit alleen voor
> roken te doen. Dan moet je iedere gezonde en ongezonde handeling gaan
> doorbereken. Help!

Eens, Mark.

> Of niemand natuurlijk. Ik zou wel weten wat we met die dollars en
> euros die in de war on drugs gestort worden kunnen doen. Nog los van
> het menselijk leed dat erdoor wordt veroorzaakt. Nee, niet door de
> verslaving, door de oorlog ertegen.

Nederland/Donner voert ook een 'war on drugs' en vooral softdrugs.

Henk Elegeert