generaties (was: Nederland ontregelt)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 23 21:04:14 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Inderdaad maar mensen zijn ook erg gebaat bij een stuk zekerheid, neem
> maar
> de mogelijkheden voor een hypotheek of zo.

Dat is inderdaad een voordeel, maar dat maakt het nog niet tot een
legitiem voordeel. Het is voor mij ook voordelig, maar niet legitiem, als
jij mij zomaar 1000 euro moet geven.

> En dan? WW? Een hoop dingen die in duigen vallen omdat je ze plots niet
> meer
> kan betalen?

Vervelend, maar hoe zit het dan met een langdurig werkloze? Die heeft niet
eens een WW-uitkering, maar zit in de bijstand.

> Dar zeg ik toch niet maar op basis van leeftijd is heel wat anders als
> misschien kennis of kunde.

Dat van die leeftijd vind ik ook niet juist. Maar de regel is nu dat
iedereen met (goede vooruitzichten op) een baan extra wordt beschermd en
iedereen zonder een baan extra benadeeld. Het voornemen is om dat af te
zwakken naar iedereen van boven de 26 met een baan wordt extra beschermd.
Dat is dus een vooruitgang voor mensen onder de 26 zonder (goede
vooruitzichten op) een baan en een nadeel voor mensen onder de 26 met een
baan. Ik zou het beter vinden als de ontslagbescherming voor iedereen werd
afgeschaft. Maar ja, het is natuurlijk de salamitactiek, je kunt niet
iedereen tegelijk tegen je in het harnas jagen. Al ziet het er naar uit
dat de Villepin een te groot stuk salami heeft afgesneden.

> Wat is er solidair aan iemand van zijn baan te verdringen, niet op kennis
> maar omdat je wat jonger bent?

Dat is niet solidair maar neutraal. Alhoewel, boven de 26 mag je ook niet
zeggen: doe mij maar gewoon een flexibel contract. En dat vind ik
inderdaad antisolidair.

> En de problemen die het mee kan brengen?

Die moet je vergelijken met de problemen van de structurele werkloosheid nu.

> Zeker niet op basis van een paar jonger of ouder zijn.

Dat is inderdaad een slecht verdedigbaar aspect van het CPE.