ZorgBrug als ANWB voor mensen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Mar 23 18:39:41 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.myeyes.info/zorgbrugnederland/default.aspx
ZorgBrug Nederland

http://www.minvws.nl/speeches/dmo/2006/zorgbrug-als-anwb-voor-mensen.asp
ZorgBrug als ANWB voor mensen

Speech, 23-3-2006

"
ZorgBrug Nederland moet een soort ANWB voor mensen worden. Dat klinkt
handig. Je bent lid, je hebt pech in het dagelijks leven en een soort
wegenwacht schiet te hulp." Dat zei staatssecretaris Ross donderdag 23
maart bij de oprichting van ZorgBrug Nederland in Enschede. Mensen
kunnen hier terecht met allerlei problemen: voor hulp bij het invullen
van een belastingaangifte, maar ook voor steun bij de opvoeding van
lastige tieners.
"

http://www.minvws.nl/images/sp-zorgbrug_tcm10-84907.pdf
ZorgBrug als ANWB voor mensen (nieuw venster)

"
Toespraak
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Directie Voorlichting en Communicatie

Toespraak van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Clémence Ross-van Dorp, ter gelegenheid van de oprichting van ZorgBrug
Nederland op 23 maart 2006 in Enschede.
Wijzigingen voorbehouden. Alleen de uitgesproken tekst geldt!

Dames en heren,
Straks bent u getuige van de oprichting van een nieuwe, ambitieuze
organisatie: ZorgBrug Nederland. Ik heb me laten vertellen dat ZorgBrug
Nederland een soort ANWB voor mensen moet worden. Dat klinkt handig. Je
bent lid, je hebt pech in het dagelijks leven en een soort wegenwacht
schiet te hulp.

Volgens de initiatiefnemers varieert die hulp van het invullen van een
belastingaangifte tot steun bij de opvoeding van lastige tieners. Het
enthousiasme en idealisme spat van alle plannen af.

Dat is prachtig om te zien. De manier waarop de oprichters naar mensen
en hun mogelijkheden kijken sluit ook aan bij mijn visie op de
samenleving. Maar daarover straks meer.

Wat mij op voorhand aanspreekt bij ZorgBrug Nederland is de combinatie
van laagdrempelige, alledaagse hulp en innovatie. We zijn vandaag niet
voor niets bijeen op een technische universiteit. Boodschappen doen voor
de zieke buurvrouw – èn een praatje met haar maken - blijft erbij horen.
Maar we moeten ook open staan voor de nieuwste technologie. Hightech in
huis kan het leven makkelijker maken.

Maar als je erover nadenkt, is het dan eigenlijk niet gek dat er nu pas
een soort pechdienst voor mensen komt? De ANWB Wegenwacht rukt al meer
dan zestig jaar uit voor kapotte auto’s. Zijn mensen niet belangrijker
dan auto’s? Natuurlijk, daarover zijn u en ik en iedereen in Nederland
het eens. En dat is altijd zo geweest ook.

Wie er echt niet meer uitkomt in het dagelijks leven heeft altijd hulp
gekregen en zal ook altijd hulp blijven krijgen. Alleen de manier waarop
die ondersteuning is georganiseerd verandert, zoals ook de samenleving
verandert. ZorgBrug Nederland past bij de 21e eeuw net zoals mijn Wet op
de maatschappelijke ondersteuning, de Wmo, past bij de 21e eeuw. De
essentie van beide is ‘lokaal maatwerk’. Daar kom ik zo op terug.
Maar met alleen de Wmo kom je er niet in onze samenleving. Waar ik op
hoop is dat burgers elkaar meer gaan helpen. Veel mensen willen ook
graag wat voor een ander betekenen. Soms is het zelfs de vraag wie er
blijer van wordt: degene die hulp krijgt of degene die helpt.

Begrijp me goed, ik vind niet dat we mensen moeten dwingen om elkaar te
helpen. Dat kan niet. Maar het is vaak zo’n kleine moeite. Even met je
boormachine bij een hulpbehoevende kennis langs om een spiegel op te
hangen. Of even met die oudere man uit de straat een nieuwe bril kopen.

Het hoeft ook allemaal niet in georganiseerd verband. Dat schrikt jonge
mensen vaak af. En ik vind ook niet dat iedereen die hulp krijgt per
definitie zielig is.

Het enthousiasme om iets voor een ander te betekenen lijkt de laatste
jaren te groeien. Ik gun u hier van harte de landelijke primeur met
ZorgBrug. Maar er zijn al meer van dergelijke organisaties. In Brabant
bijvoorbeeld kennen ze de ‘vrienden van de thuiszorg’. Als de
thuiszorgmedewerker bijvoorbeeld een lekkende kraan bij iemand ontdekt,
dan melden ze dat aan een speciale klussendienst. Of ze zien een totaal
versleten bank en vragen dan of de kringloopwinkel nog een mooi
exemplaar heeft.

Zo kom ik bij de rol van de overheid en bij de Wmo die vanaf volgend
jaar van kracht zal zijn. De Tweede Kamer heeft al ingestemd met de wet.
Nu gaat de Eerste Kamer zich er over buigen.

Met de invoering van de Wmo gaan verschillende oude wetten op in één
nieuwe en krijgen gemeenten meer middelen en verantwoordelijkheden. Een
enorme operatie waarover geen letter in het regeerakkoord staat! U kunt
zich wel voorstellen hoe blij ik ben met de brede politieke steun.
Mijn filosofie achter de Wmo is dat er echt ‘lokaal maatwerk’ komt. De
Wmo is eigenlijk een heel eenvoudige wet waarmee gemeenten burgers beter
bedienen op het gebied van wonen, welzijn en ondersteuning. Dat kan
omdat schotten tussen oude wetten wegvallen. Het succes van de Wmo staat
of valt met wat de gemeenten ervan maken.

Gemeenten hebben de plicht burgers te helpen die zichzelf niet goed
kunnen redden of buiten de maatschappij dreigen te vallen.

We hebben afgesproken dat mensen in ieder geval
- een huishouden draaiende moeten kunnen houden
- zich in en om hun huis moeten kunnen verplaatsen
- met een vervoermiddel wat verder van huis moeten kunnen
- en medemensen moeten kunnen ontmoeten voor wat gezellige contacten.

Wie hulp nodig heeft, staat één keer voor één loket bij de gemeente.
Daar vragen zij aan wat ze nodig hebben en daarna wordt alles geregeld.
De cliënt merkt niets van het geregel, maar wel alles van het resultaat.
Heel belangrijk – ik wil het nog maar eens herhalen - de Wmo gaat niet
over zorg. De zware zorg blijf collectief verzekerd in de AWBZ. Zieke
ouderen of gehandicapte kinderen met een indicatie krijgen gewoon de
zorg die ze nodig hebben. Ook als zij thuis blijven wonen met de zogeten
‘full package’ blijven ze die zorg krijgen vanuit de AWBZ.

Ik vind het spannend om te kijken hoe gemeenten met de Wmo aan de slag
zullen gaan. Reken er maar op dat ze hun best zullen moeten doen. De
positie van de cliënten is ijzersterk geregeld. Om te beginnen is er
natuurlijk de lokale democratie. De wethouder die over de Wmo gaat,
krijgt een zware portefeuille en een groot budget.

‘Welzijn’ is voortaan verre van soft. Kiezers kunnen die wethouder over
vier jaar afrekenen op de resultaten.

De wet schrijft bovendien voor dat burgers en cliëntenorganisaties
meedenken met het beleid en dat gemeenten advies vragen aan
cliëntenorganisaties. Heel blij ben ik met het verplichte, jaarlijkse
tevredenheidsonderzoek onder aanvragers. Het mooie is dat gemeenten de
resultaten daarvan móeten publiceren. Zo worden ze jaarlijks afgerekend
op hun inspanningen.

Zoals u merkt ben ik enthousiast over de mogelijkheden van de Wmo. Het
draagvlak voor de wet is heel breed.

Ik hoop op een mooi samenspel tussen mantelzorgers, vrijwilligers en
gemeenten zodat iedereen kan blijven meedoen in de samenleving.

Natuurlijk vergeet ik de speciale positie van de vele mantelzorgers en
vrijwilligers niet. We kunnen niet zonder hen. Ondersteuning aan
mantelzorgers en vrijwilligers wordt wettelijk vastgelegd. En terecht!
De dagelijks terugkerende mantelzorg is niet te vergelijken met af en
toe even met een hoogbejaarde dame wandelen.

Dames en heren, ik mag zo direct ZorgBrug Nederland officieel
installeren. Als ik directeur van een bedrijf was, zou ik ZorgBrug
misschien als een soort concurrent kunnen zien. Maar als taatssecretaris
kan ik niet genoegconcurrenten hebben die zich storten op
maatschappelijke ondersteuning. Dat is de essentie: dat mensen elkaar
helpen en van elkaar leren. Als iedereen maar weet dat kwetsbare burgers
altijd bij dat ene Wmoloket van de gemeente terecht kunnen!

"

Oh ja, het kost natuurlijk ook wat:

http://www.myeyes.info/usercockpit/Shared%20Documents/zorgbrug%20aanmeld%2023032006.pdf
zorgbrug aanmeld 23032006.pdf (application/pdf Object)
"
Hiertoe machtig ik de Vereniging ZorgBrug Nederland tot een
eenmalige automatische afschrijving van € 295,- van mijn
bank-/girorekening*
"

Om een of andere reden heb ik het gevoel dat het precies de andere
(lees: verkeerde) kant op gaat. Iets in mij zegt dat het niet waar meer is.

Het gebrek aan geleverde transparantie zet de deur wagenwijd open voor
dergelijke initiatiteven, maar verhuld dat de overheid nu al en opnieuw
faalt de werkelijke partijen echt (dichter) bij elkaar te brengen.

Ik kan het enthousiasme dan ook niet delen. En hoezo laag drempelig?
Waar hebben we dat ene loket nu eigenlijk voor? En hoe komen mensen van
betuttelzuchtigen af?

Henk Elegeert