Nog een nadeel van het maar wachten op een uitkering

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Mar 23 09:24:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Behalve dat mensen zich amper nog durven ziek te melden komt er nog wat bij.
Mensen in de WW willen steeds minder een baantje accepteren voor bv. maar 2 of 3 maanden omdat ze erna weer zitten te wachten tot de uitkering eens van de grond komt. Ze moeten zich uitschrijven voor de WW en een tijdje begint het circus opnieuw waarbij wachttijden van 8 weken heel normaal zijn. Op zich niet het ergste indien je en ruim salaris hebt maar dat is niet aan de orde bij uitzendbureau's.
De huur, gas, licht, water, zorgverzekering, alles loopt gewoon door en binnen een paar weken zitten mensen op zwart zaad. Ik heb er niet eerder bij stil gestaan maar het werd me duidelijk uit een gesprekje met een intercedente van een uitzendbureau die me vertelde dat het steeds moeilijker werd om die tijdelijke baantjes in te vullen, en wel om die reden.
Mensen geven dat ook aan, ze kijken wel uit om telkens dat gerotzooi aan te gaan, en in feite hebben ze gelijk.

Maar ja, we noemen het maar de professionele en adequate wijze waarop men bij het UWV het werk verricht, aldus de Geus.
WAO per maand, WW per 4 weken, en de ZW per week waar je dan het vakantiegeld per week bij uitgekeerd krijgt. 9 Weken nodig om de WW-uitkering om te rekenen naar ziekengeld. Oftewel de rekensom te maken WW-uitkering delen door 4 plus 8%.
Het wordt toch eens tijd dat we een regering krijgen die daar echt de bezem eens doorheen durft te halen.

Ger