WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Mar 22 21:27:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Verslaving is voor mij het tegendeel van vrijheid. En dit wordt ook zo
> ervaren door degenen die verslaafd zijn, is mijn indruk.

Dit vind ik een goed argument. Ik ben erg voor vrijheid, maar vooral als
het rationeel, goed geinformeerd en vrijwillige transacties betreft. Daar
waar het gevolgen heeft voor derden, positief of negatief
(milieuvervuiling, gezondheidsrisico's etc), lijkt inperking van de een
zijn vrijheid om de rechten van een ander te beschermen redelijk. En bij
het verkopen van sigaretten spelen dit soort zaken. Een verslaafde keuze
vind ik geen vrijwillige keuze. En ook voor de omgeving heeft het nare
gevolgen, je zult maar een dierbare aan longkanker verliezen. En dan zijn
er nog de maatschappelijke kosten van de medische zorg die roken nodig
maakt. Maar of accijnzen e.d. een effectief middel zijn, is weer een
andere vraag.

> Afschaffen van de accijns zou het gebruik zonder meer doen toenemen, en
> daarmee ongetwijfeld veel extra (nieuwe) verslaafden veroorzaken. Wie al
> verslaafd is, tja bij die groep is de prijselasticiteit uiteraard laag,
> dat is nu eenmaal het kenmerk van verslaving.

Dat die hoge accijns mensen ervan zou weerhouden om te gaan roken en
daarmee voorkomen dat ze verslaafd raken, dat weet ik zo net nog niet.