WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Mar 21 22:07:18 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Duidelijker kun je ons verschil van opvatting niet weergeven,
> inderdaad. Jij vindt het een groot probleem als mensen een volgens jou
> verkeerde keuze maken, zelfs als ze dat bewust en met reden doen. De
> explicitiete vraag is het probleem in jouw opvatting. Ik vind het

Je knipt de gehele context weg, en 'het probleem' wordt geabstraheerd
tot "als mensen een volgens jou verkeerde keuze maken". Nee natuurlijk
niet. Het is een probleem als er mensen verslaafd raken aan zeer
schadelijke stoffen, en hoe meer mensen het betreft, hoe groter het
probleem. Onafhankelijk van de mate van vrijwilligheid die je aan hun
keuze toedicht.

Ga toch liever in op mijn argumentatie, zou ik zeggen.

> daarentegen een groot probleem als mensen zonder dat ze het zich
> bewust zijn bloot worden gesteld aan gevaarlijke middelen.

Dat is geen tegenstelling hoor. Meer een open deur.

> Wel vreemd trouwens dat je jouw eigen probleemopvatting als een soort
> algemene waarheid beschouwt.

Ik bepleit een bepaald standpunt, meer niet. Ik ben ook in afwachting
van jouw argumenten. Vrije keuze klinkt leuk, maar maatgevend is wat er
uiteindelijk uitrolt. Wat is er te kiezen bijvoorbeeld, dat is veel
belangrijker. Heb je alleen keuze uit kwaden, dan is vrije keuze niet
erg waardevol. Heb je te weinig tijd of gebrekkige of juist misleidende
informatie, dan ook niet. Soms is kiezen alleen ergerlijk, DVD+R of
DVD-R. Soms kun je de gevolgen niet overzien, of je bent te jong nog. Of
je wílt juist niet kiezen, voelt je voor het blok gezet, of de gevolgen
zijn te ingrijpend (en kom je daar te laat achter). 'Vrije keuze' vs.
(jouw idee van) 'Paternalisme' is niet zo zwart-wit, en kan ook niet
zelfstandig als richtlijn of als argument dienen.

Bart