WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Mar 20 00:17:22 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Je ziet politiek bedrijven blijkbaar als een optimalisatieproces naar
> een voor mij onbekende (onbestaande?) doelfunctie. Kun je 'goed' voor
> me definieren Bart? En SVP geen Van Dale. Ik ben op zoek naar je
> politieke overtuiging.

Dat is een moeilijke vraag, Mark, elke omschrijving is, om in jouw
termen te blijven, een geval van 'premature optimalisatie', het belet je
om iets positiefs te zien in wat niet aan de definitie voldoet.

Maar goed ik zal wat proberen. Het leven is een avontuur, en een
belevenis die ik het liefst iedereen ten volle zie genieten.

Wat destructief is, misdaad, verspilling, geweld, onrecht, verslaving,
discriminatie, uitbuiting, doet daar afbreuk aan en tast de kwaliteit,
de vruchtbaarheid zou je kunnen zeggen, van de samenleving aan.

Daarentegen kun je ook juist zorgen dat iedereen betere toegang krijgt
tot datgene wat het leven de moeite waard maakt. Alles wat nodig is om
volwaardig deel te kunnen nemen en bij te dragen aan wat je boeit en
waar je talent voor hebt. In sociale zin, of cultureel,
wetenschappelijk, prestatiegericht (sport), bedenk het allemaal maar.

Een idee wat iets constructiefs bevat dat die deelname kan bevorderen is
de moeite waard om over na te denken.

Wel moet je al te optimistische verwachtingen door weten te prikken,
vooral als het doel de middelen moet heiligen. De geschiedenis zegt daar
weinig goeds over.

Bart