1 Januari 2007 moet de grens open voor Polen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Mar 15 07:45:30 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ja helaas Elma, dat is zeker zo. En zeker dit soort üitzendbureau's zijn
> notoire wetsovertreders. Algemeen verbindend verklaarde CAO's hebben
> namelijk kracht van wet. Maar de handhaving ervan laat de wetgever over
> aan de partijen.

de vakbond kan dus naar de rechter
dat doen ze ook geregeld toch?
tenminste in mijn  tijd wel.
en waar is die contributie anders voor?
Tja, voor een werknmer en met de rest gaat men vrolijk verder, want die
mensen menen kapitalen te verdienen. En een Pool is geen lid hoor.

> In het geval in Rotterdam noemt men het crimineel omdat er zoveel geld
> niet is afgedragen aan de staatskas en premiepotten. Niet omdat de
> werknemers veel te weinig loon krijgen. En dus zegt de staatssekretaris
> dat het openstellen van de grenzen en deze gevallen niks met elkaar van
> doen hebben. Het gebeurt ook met Portugezen en Spanjaarden oppert het
> mormel. Zal ook best maar niet tegen de afbraakloontjes zoals de Polen.
> Uitbreiding van de arbeidsinspectie is niet echt nodig zegt hij. Klopt nog
> ook want die controleren niet op naleving van de CAO.

leden in de bedrijven tippen de bonden toch hoop ik?
En dan, mensen durven niet met naam en toenaam bekend te worden, bang voor
hun schamel baantje he.

> Het enige wat we er tegen kunnen doen op dit moment is dat de werknemer of
> iemand namens hem (jurist of een vakbond) naar de rechter gaat om het te
> weinig betaalde alsnog uitgekeerd te krijgen. Als je dat aantoont dan
> wordt dat toegewezen en houdt het weer op. Er zit verder geen enkele
> sanctie op voor een werkgever.

behalve als het met naam en toenaam in de krant staat, en daar gaan we
dan toch voor zorgen?
en boycotten kan ook nog.
Ga je gang, maar je zal er versteld van staan hoe alleen je zal zijn.

> Dit voorval met de Polen komt nu heel slecht uit omdat hij graag de
> grenzen open wil stellen en dan is eenvoudigste om te zeggen dat het niks
> met elkaar te doen heeft. Het heeft juist alles met elkaar te maken. Maar
> als een Pool het minimumloon wordt betaald en er wordt navenant belasting
> en premie betaalt is alles in orde. Dat diezelfde Pool normaal gesproken
> misschien 2 of 3 keer dat loon zou moeten hebben is niet belang.

die moet dus ook lid van de bond worden?
Als dat zou kunnen, maar dat is alleen maar dromen.

> Duitsland en Belgie hebben al aangeven de grenzen niet verder te openen en
> het afvulputje worden wij weer eens. Die gekke Hollanders trappen er wel
> weer in.

je hebt gelijk dat het kabinet dus beetje te vroeg is
maar de belgen en duitsers volgen meteen hè, daar zorgt de concurrentie
voor
Tenzij je maatregelen neemt die dit voor kunnen zijn.

> Nog even en het heeft geen enkele zin meer om een CAO af te spreken, de
> oa. Polen duiken er graag onderdoor en blijft er niks anders over aan de
> Nederlandse werknemer om daar maar aan mee te doen, wil je aan het werk
> blijven tenminste.

de vakbonden zulen er de straat voor op moeten?
en ook andere acties zijn denkbaar?
Ik heb gistermiddag visite gehad van een vakbondsvoorzitter en als ik de
geluiden over de toekomst hoor ben ik er niet blij mee.

> Liberalisme noemen we dat dan. Geheel vrijwillig werken, zolang mogelijk
> en tegen zo min mogelijk loon. Martkwerking heet dat dan, het verlaagt de
> prijzen voor de heel goede salarissen en de lonen van de gewone
> werknemers.

dit is natuurlijk wel wat iedereen kon zien aankomen toen de muur viel
en toen europa geboren werd.
En daarom moeten we maar zeggen, jammer dan?

> Maar we kunen dus alweer een sector bijschrijven bij de lijst waar dit
> gebeurt. Nederland wordt steeds meer een fraudeland en ASO staat er nog
> achter ook, ze stimuleren het zelfs.

kijk, daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.
wat doet je bond in het centraal overleg?
De nabije toekomst zal het je leren.

Ger