onderzoek voedselbanken toont schuldenproblematiek

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Mar 12 23:52:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> Een interessante suggestie. In hoeverre vind je dat er van dwang sprake
> mag zijn? Want als het gene is die mensen ervan weerhoudt hulpt te zoeken,
> helpt het toegankelijker maken denkelijk niet.

Een beetje lang verhaal, het kan korter denk ik maar daar heb ik de tijd
niet voor :-)

Remmende factoren die ik nu even verzin zijn:

a) de stap maken naar de gemeentelijke dienst
b) daar de hele financiele situatie op tafel te moeten gooien
c) de onzekerheid of men iets grijs/zwarts doet en er voor gepakt wordt
d) verlies aan privacy en aan financiele autonomie
e) trots, de stigmatisering die gevoeld wordt
f) de onhoffelijke en wantrouwende behandeling
g) de burocratie en de traagheid van het 'apparaat'

Bevrijd zijn van hoge rente, aanmaningen, boetes, rood staan, de wirwar
aan verplichtingen en eventueel opzegtermijnen is natuurlijk
aantrekkelijk. Het geeft rust om te weten dat de rekeningen betaald
worden en dat er orde komt. Verder blijken veel mensen geen gebruik te
maken van faciliteiten voor minima (toeslagen en kwijtschelding) en
zouden daar mee geholpen kunnen worden.

Ik denk dat de remmende factoren te verhelpen zijn door een goed
geoliede financiele adviesdienst aan te bieden waar mensen die zich
financieel ergens zorgen over maken (tijdelijk geen inkomsten, een dure
aankoop, een huis, gewoon de draad kwijt) VOORAF heen kunnen gaan om de
mogelijkheden te inventariseren.

Er zijn dan een aantal tools beschikbaar vanaf simpele financiele
planners (quicken/spreadsheet-achtig) met koppeling met het internet
bankieren van de client en advies tot aan vrijwillige pro-actieve
sanering/overbrugging met voordelig krediet op voorwaarde van deelname
aan een programma met speciale bankrekening tot aan echte schuldsanering
met streng regime aan toe.

Drempelverlagend zijn vooral goede *vrijblijvende* mogelijkheden,
waarmee men in eerste instantie helemaal zelfstandig een idee kan
krijgen van de financien (waar blijft het geld en wat staat me nog te
wachten aan rekeningen) en die aangeven of men mogelijk recht heeft op
toeslagen (zekerheid heb je pas na persoonlijk advies), en wat de
gevolgen zijn van een aankoop (een schaal van groen, geel, oranje, rood
bijvoorbeeld).

De gang naar die adviesdienst is dan niet meer stigmatiserend maar juist
prudent. De client houdt zelf de regie, beslist zelf of haar/zijn
gegevens naar de dienst mogen, en mensen die anders misschien een (erg
duur!) rommeltje van hun financien gemaakt zouden hebben blijven in de
groene zone.

Uiteraard is dit verhaal makkelijker opgeschreven dan uitgevoerd, zo'n
adviesdienst is niet simpel en niet goedkoop, niet alles kan écht
vrijwillig zijn en beveiliging en misbruik behoeven aandacht, maar ik
heb zo het gevoel dat er in deze richting goede mogelijkheden liggen om
de armoedeproblematiek eerder en menselijker aan te pakken. Samenwerking
tussen gemeente en client is beter dan "eenling" vs. "apparaat".

Bart