onderzoek voedselbanken toont schuldenproblematiek

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Mar 12 12:23:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> Je kent de werkwijze van een schuldhulpsanering dus niet?

Nee jij houdt stug vol dat de bestaande schuldsanering met gedeeltelijke
kwijtschelding en 3 jaar op een houtje bijten hetzelfde is als wat ik
bepleit. Lees toch gewoon wat ik schrijf, en denk constructief mee. De
huidige schuldsanering is in feite een soort failissementsafwikkeling,
dus te laat, en het is ook volstrekt redelijk dat iemand die zijn
schulden niet terugbetaalt een tijd lang op de blaren moet zitten.

> Meen dat maar, dat is echter niet zo. Wel zo dat mensen die zich melden,
> en dat betekent nogal wat hoor voor mensen, die op omvallen staan, na 6b
> weken taal nog teken horen en toch uitgaven hebben, al is het maar om te
> eten.

Doe niet steeds alsof dat mijn schuld is en ik dat aan het verdedigen
ben. Ik pleit toch van het wegknippen van al die red tape.

> Natuurlijk zou je dat voor moeten zijn. Maar mensen hebben de
> eigenaardigheid eerst zelf te proberen eruit te komen, net als jij en
> ik. Als blijkt dat dit niet lukt is het in de meeste gevallen al te
> laat.

Precies wat ik met mijn voorstel wilde aanpakken. Verlaag het risico
voor te goeder trouw handelende crediteuren zodat de maximale rente
terug kan naar 8% of zo, en neem alle drempels weg die mensen in de weg
staan om met hulp van de gemeente op tijd hun schulden in de hand te
houden. Iedereen die gebruik wil maken van het saneringsregime (en dat
hoeft niemand te weten, behalve als je er buitenom toch extra probeert
te lenen) moet dat kunnen.

Misschien kan bij de procedure van het liquideren van alle schulden ook
wel bepaald worden dat opzegtermijnen van allerlei abonnementen en
andere verplichtingen buiten werking gesteld kunnen worden.

> Men eens moeten afleren om iedereen maar over een kam te scheren,
> niet iedereen denkt in termen van dat de schulden toch wel weer worden
> kwijtgescholden.

Natuurlijk niet, maar zeg ik dat dan?

> Dat systeem is er al in de schulhulpsanering. Jij wil dat nu voor
> iedereen die in (bijstand)uitkering terecht komt, eigen schuld of niet?

Ik wil dat systeem voor iedereen die dat wil, dat is juist de clou, en
misschien voor mensen met een bijstandsuitkering altijd wel. En zeker
bij bijzondere bijstand. Maar gedeeltelijke kwijtschelding alleen in
situaties die nu aanleiding geven tot schuldsanering, en met hetzelfde
strenge regime. Bij vrijwillige sanering natuurlijk een daarbij horend
soepeler regime (is ook afhankelijk van wat de client wil).

> Als je er vanuit gaat dat iedereen al in die hulpverlening zit wel ja.

Mooi toch? Zijn we meteen van die demagogie over zielige hongerige
kindertjes af.

> Hehe, maar dat mag geen ASO heten?

??? wat bedoel je? De huidige schuldsanering is vervelend voor de mensen
die drie jaar niets te makken hebben, maar daar staat kwijtschelding
tegenover. En mijn voorstel bespaart mensen die ellende juist, alleen al
het vermijden van woekerrente en incasso-boetes of afsluitingen en zo
scheelt al een hoop.

> Heeft er niks mee te maken, die kennen we niet eens als het goed is.

Nou Ger, je hebt het steeds over voedselbanken, als ik illegaal was dan
zou ik misschien toch proberen daar gebruik van te maken.

Bart