In belang van oogstjaar

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Mar 9 19:05:28 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> Je moet een onderscheid maken tussen je gezondheid en de kosten Bart.
> Laat mensen daar eens heel liberaal zelf voor kiezen.

Bij verslavende stoffen is de keuze (nadat je er in getrapt bent) juist
belemmerd. Verder is het niet goed om je er bij neer te leggen dat een
groot deel van de bevolking blijkbaar geen (voor hen) bevredigende optie
heeft. Niemand wil dood aan longkanker veronderstel ik.

> Wil je dan alle
> dingen waar mensen ziek van kunnen worden of dood aan gaan afschaffen of
> enorm duur maken? Auto's weg, vliegtuigen, niet meer (te lang) werken,
> electriciteit, gas, sport, verzin maar even door zo.

Afgezien van dat ik je lijstje niet zo treffend vind, is in principe
voorkomen van een ziekte natuurlijk verre te prefereren boven genezen.
Je moet proberen zo zuiver mogelijk af te wegen wat de combinatie is
waarvan de minste overlast en het grootste welbevinden te verwachten is,
tegen acceptabele kosten. Dus alle factoren zo goed en zo kwaad als dat
gaat onder 1 noemer proberen te brengen (ook al lijkt daar soms een
taboe op te rusten) en dan een redelijke keuze maken.

In veel gevallen zal de uitkomst zijn dat de overheid zich er niet
tegenaan moet bemoeien, maar bij tabak, alcohol en drugs is er m.i. wel
beleid nodig.

Je andere vraag, Ger, over onderzoek naar betere genotmiddelen, ik weet
het natuurlijk niet anders was ik schatrijk, maar voor de hand liggend
zou zijn: alcohol die niet verslaaft en de lever niet belast, rookwaar
die niet verslaaft, minder stinkt en minder ongezond is enz. Als dan de
accijns wat minder is voor de verbeterde varianten dan zijn de
schadelijke varianten zo weggeconcurreerd.

Bart